شرایط مهاجرت به کانادا در سال 2021

وضعیت سیستم مهاجرت کانادا در آینده و پس از یک سال آشفتگی و شرایط نامطلوب
رزرو وقت مشاوره

وضعیت سیستم مهاجرت کانادا در آینده و پس از یک سال آشفتگی و شرایط نامطلوب

سال 2020 در واقع سال پاندمی کروناویروس بود که هنوز هم تأثیر قابل توجهی بر سیستم مهاجرت کانادا دارد.

کانادا پس از پذیرش 341,000 مهاجر جدید در سال 2019، استراتژی خود در پذیرش سطوح بالای مهاجر جدید را در ابتدای سال 2020 ادامه داد ( the start of last year)؛ اما با شیوع COVID-19 در مارس 2020 به عنوان بحرانی جهانی، سیستم مهاجرت کانادا نیز به طور کامل از کار افتاد.

محدودیت‌های سفر به کانادا به دلیل COVID-19 (COVID-19 travel restrictions) از هجدهم مارس اجرایی شد و تعداد اتباع خارجی که به کشور وارد می‌شدند به شدت محدود شد. البته سیستم اکسپرس انتری (Express Entry system)، برنامه‌های منتخب استانی (Provincial Nominee Programs (PNP)) و سایر سیستم‌های پردازش مهاجرت به کار خود ادامه دادند.

با توجه به ماهیت ناپایدار بحران کروناویروس هنوز هم نمی‌توان با قطعیت شرایط و وضعیت سیستم مهاجرت کانادا در سال 2021 را پیش‌بینی کرد. البته موارد قطعی هم وجود دارد که به نفع کانادا و تازه‌واردین آتی در سال 2021 و سال‌های پس از آن است.

سیستم مهاجرت کانادا تا زمانی که پاندمی پایان نیابد به وضعیت عادی برنخواهد گشت. خوشبختانه به دلیل ساخت چندین نوع واکسن و تأیید آن‌ها، پایان پاندمی قابل پیش‌بینی است. کانادا در ماه دسامبر شروع به اجرای بزرگترین کمپین واکسیناسیون در تاریخ خویش کرد و در نظر دارد تا سپتامبر 2021 تمامی افراد خواهان تزریق واکسن COVID-19 را واکسینه نماید. واکسینه شدن افراد دارای اقامت کانادا یکی از مؤلفه‌های بازگشت به این کشور و برگشت سیستم مهاجرت کانادا است. مؤلفه دیگر اطمینان از این موضوع است که اتباع خارجی و مسافرین که از سرتاسر جهان به کانادا سفر می‌کنند عاری از ویروس کرونا باشند.

محدودیت‌های سفر که کانادا در سرتاسر سال 2020 اجرا نمود منجر به ایجاد برخی سیاست‌ها در رابطه با COVID-19 شد که حتی با کاهش شدت شیوع کروناویروس همچنان ادامه خواهد یافت. به عنوان مثال کانادا به خاطر محدود کردن شیوع ویروس کرونا در داخل مرزهای خویش ممکن است اجرای قانون 14 روز قرنطینه و الزام به منفی بودن آزمایش COVID-19 (negative COVID-19 test) قبل از سفر به کانادا را ادامه دهد.

لازم به ذکر است که این بحران تأثیری بر تعهدات آشکار کانادا به پذیرش مهاجرین، نیروی کار موقت خارجی و دانش‌پجویان بین‌المللی نداشته است. در حقیقت به دلیل وقوع این بحران، کانادا تعهدات خود در پذیرش مهاجر را دو برابر کرده است. کانادا تحت برنامه‌های جدید سطوح مهاجرت 2021 تا 2023 (2021-2023 Immigration Levels Plan,) در نظر دارد بیش از 400,000 مهاجر جدید در سال بپذیرد که بالاترین سطح پذیرش مهاجر در تاریخ این کشور به شمار می‌رود.

اگرچه تصور اینکه کانادا با وجود تداوم پاندمی بتواند به اهداف خود در سال 2021 دست یابد، بسیار دشوار است، اما سطوح بالاتر مهاجرت این امکان را برای دولت فدرال و دولت‌های استانی فراهم می‌کند تا قرعه‌کشی‌های مهاجرت را برگزار کرده و درخواست‌ها را پردازش نماید. حتی اگر کانادا قادر به پذیرش فیزیکی بسیاری از مهاجرین جدید نباشد به همان ترتیبی که برای سال 2021 برنامه‌ریزی کرده است، می‌تواند تأییدات لازم را در اختیار این افراد قرار دهد و آن‌ها نیز می‌توانند دیرتر به کانادا سفر کنند.

البته عرضه واکسن‌های این ویروس، می‌تواند باعث اِعمال تغییراتی از سوی دولت کانادا در محدودیت‌های سفر به این کشور شود. به عنوان مثال کانادا ممکن است محدودیت‌های سفر را برای افرادی که واکسن COVID-19 را دریافت کرده‌اند و افرادی که قبل از ورود به کانادا نتیجه آزمایش COVID-19 ایشان منفی شده، لغو کند. لغو این محدودیت‌ها به احیای ورود مهاجرین به کانادا کمک می‌کند و متعاقباً منجر به رشد اقتصادی مورد نیاز این کشور می‌شود.

در اواخر ماه ژانویه تصویر دقیق‌تری از شرایط سیستم مهاجرت کانادا به دست می‌آید. نخست وزیر کانادا به زودی دستورات جدید را برای تمامی اعضای کابینه ارسال خواهد کرد و اولویت‌های وزارت مهاجرت برای سال‌های آتی نیز به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) ابلاغ خواهد شد.

یکی دیگر از موارد قطعی این است که اداره IRCC تأیید کرد لاتاری مختص ورود والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (PGP) برای سال 2020 (Parents and Grandparents Program (PGP)) در اوایل سال 2021 برگزار خواهد شد. برای حدود 10,000 متقاضی دعوتنامه ارسال خواهد شد تا درخواست اسپانسرشیپی خود برای آوردن والدین، پدربزرگ و مادربزرگ خود به کانادا را ارسال نمایند. در آینده نزدیک اداره IRCC پنجره ورودی PGP را باز خواهد کرد و با برگزاری لاتاری دیگری (will hold another lottery) از 30,000 متقاضی برای اسپانسری والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود دعوت خواهد کرد.

انتظار می‌رود اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی و مسئولین استان‌ها و مناطق مختلف کانادا تمام تلاش خود برای عادی‌سازی سیستم مهاجرت در سال 2021 را به کار گیرند. حداقل می‌توان امید داشت که مشکلات و چالش‌ها در سال 2021 کاهش یابد.

به خدمات ویزای کانادا نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید