برگزاری اولین دوره قرعه کشی اکسپرس انتری کانادا در سال 2022

رزرو وقت مشاوره

کانادا در اولین دوره قرعه کشی اکسپرس انتری سال 2022 برای 392 داوطلب برنامه منتخب استانی دعوتنامه ارسال درخواست مهاجرت (ITA) صادر کرد. حداقل امتیاز سیستم جامع رتبه بندی (CRS) برای قرعه کشی 5 ژانویه، 808 امتیاز بود که 88 امتیاز بالاتر از دور قبلی PNP است.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) همچنان به سیاست خود در عدم برگزاری قرعه کشی مخصوص تمام برنامه ها ادامه می دهد، آخرین بار قرعه کشی مختص تمام برنامه ها در دسامبر 2020 برگزار شد. در سال 2021، اداره مهاجرت برای 114,431 نفر دعوتنامه ITA برای متقاضیان برنامه نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا (CEC) و برنامه منتخب استانی (PNP) صادر کرد. در حالی که در سال 2020 برای 107,350 نفر از این متقاضیان دعوتنامه صادر شده بود.

در دوران شیوع ویروس کرونا، اداره مهاجرت قرعه کشی ها را برای متقاضیان CEC و PNP برگزار کرد و بر روی داوطلبانی تمرکز کرد که در زمان قرعه کشی به دلیل اشتغال یا تحصیل در کانادا حضور داشتند. با این حال، IRCC از ماه سپتامبر تا پایان سال فقط قرعه کشی های PNP را برگزار نموده است.

به نقل از منابع داخلی، اداره IRCC به دلیل به تأخیر افتادن فرایند پردازش تقاضاهای مهاجرت از سوی مسئولین اداره مهاجرت تصمیم گرفت تا بر روی متقاضیان برنامه PNP تمرکز کند. قبل از شروع فرایند پذیرش داوطلبان سایر برنامه ها، اداره مهاجرت امیدوار است حجم پرونده های عقب افتاده حداقل به نصف کاهش یابد.

قانون تای بریک در قرعه‌ کشی 4 مارس 2021 (در ساعت pm 12:57 به وقت EST) اِعمال شد و در صورتی که بیش از یک متقاضی حداقل امتیاز CRS را به دست آورده بود، فقط از متقاضیانی که پروفایل اکسپرس انتری خویش را قبل از تاریخ و ساعت اعلام شده ارسال کرده بودند دعوت به عمل آمد.

اداره IRCC، در اولین قرعه کشی اکسپرس انتری سال جدید فقط از متقاضیان برنامه PNP دعوت کرد تا تقاضای خویش برای اقامت دائم را ارسال نمایند. دولت کانادا سال جدید را با دعوت از 392 داوطلب سیستم اکسپرس انتری برای ارائه درخواست اقامت دائم کانادا آغاز کرد.

دولت کانادا اعلام کرده است که برای تقویت وضعیت مهاجرت به کانادا در سال جاری اصلاحاتی در سیستم اکسپرس انتری اِعمال خواهد شد. دولت لیبرال در زمان ارائه بودجه فدرال 2021 پیشنهاد داد آزادی عمل بیشتری به وزیر مهاجرت در خصوص دعوت از متقاضیان سیستم اکسپرس انتری که مطابق با تقاضاهای بازار کار کانادا هستند، داده شود.

نخست وزیر، جاستین ترودو، در اواخر سال گذشته به وزیر مهاجرت، شان فریزر، دستور داد تا گزینه های اخذ اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری را برای دانشجویان بین المللی و نیروی کار خارجی موقت افزایش دهد. در حال حاضر اطلاعات بیشتری در این زمینه در دسترس نیست.

همچنین، هنگامی که سیستم جدید TEER (آموزش، تحصیلات، سابقه کاری و مسئولیت) جایگزین سطوح فعلی طبقه ‌بندی ملی مشاغل (NOC) شود، مشاغل واجد شرایط اکسپرس انتری ممکن است تغییر کنند. به عنوان مثال، سیستم اکسپرس انتری در حال حاضر فقط سابقه کاری مشاغل با کد NOC 0، NOC A و NOC B را می پذیرد. بدین ترتیب وقتی سیستم TEER در اواخر سال 2022 اجرایی شود، طبقه بندی مشاغل اصلاح خواهد شد.

در سال 2021، کانادا فقط قرعه کشی های اکسپرس انتری ویژه متقاضیان برنامه PNP و CEC (برنامه نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا) را برگزار کرد. برای اولین بار از زمان شروع به کار سیستم اکسپرس انتری، هیچ داوطلبی از برنامه نیروی کار متخصص فدرال (FSWP) برای ارائه درخواست مهاجرت دعوت نشد. در حالی که متقاضیان FSWP بخش اصلی مهاجران سیستم اکسپرس انتری قبل از شروع همه گیری کرونا بودند.

متقاضیان برنامه FSWP در مقایسه با متقاضیان برنامه PNP یا CEC، از خارج از کانادا به این کشور سفر می کنند. به دلیل محدودیت های سفر به کانادا، اداره مهاجرت طی سال گذشته بر پذیرش داوطلبان حاضر در داخل کانادا تمرکز کرد. به علاوه توجه داشته باشید داوطلبان برنامه CEC که اکثریت ایشان در حال حاضر در کانادا حضور دارند، برای پذیرفته شدن باید حداقل یک سال سابقه کار در کانادا داشته باشند و داوطلبان برنامه PNP که برای مهاجرت از طریق استان ها توصیه شده اند برای دریافت دعوتنامه ارسال درخواست باید اثبات کنند که توانایی بهبود و تقویت بازار کار منطقه ای را دارند.

به خدمات مهاجرت به کانادا نیاز داری؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید