فرصتی دوباره برای دانشجویان بین‌المللی که قادر به برآوردن شرط تجربه کار در کانادا نیستند

فرصتی دوباره برای دانشجویان بین‌المللی که قادر به برآوردن شرط تجربه کار در کانادا نیستند

طبق سیاست جدیدی که کانادا معرفی کرده است، به دانشجویان بین‌المللی که تحت تأثیر COVID-19 قرار گرفته‌اند یک شانس مجدد جهت کسب تجربه کاری مورد نیاز برای اخذ اقامت دائم کانادا داده خواهد شد.

سیاست جدید در تاریخ 8 ژانویه 2021 (new policy) توسط دولت کانادا معرفی شد که بر این اساس، به دانشجویان بین‌المللی سابق که تاریخ اعتبار مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی یا PGWP (Post-Graduate Work Permit) آن‌ها منقضی شده یا در حال انقضا است اجازه داده می‌شود درخواست خود برای یک مجوز جدید کار آزاد را ارائه نمایند.

هدف از این سیاست ایجاد فرصت زمانی بیشتر برای دارندگان مجوز PGWP است تا تجربه کاری مورد نیاز برای ارائه درخواست مهاجرت به کانادا را به دست آورند. دولت کانادا این سیاست را برای کمک به دارندگان مجوز PGWP معرفی کرده است که به دلیل پاندمی کروناویروس شغل خود را از دست داده‌اند یا ساعات کاری ایشان کاهش یافته است. طبق تحقیقات دولت کانادا، دانشجویان بین‌المللی سابق به محض دریافت اقامت دائمی و با توجه به تحصیل و سابقه کاریشان در کانادا می‌توانند به سرعت جذب بازار کار کانادا شوند.

مجوزهای جدید کار آزاد (new open work permits) برای مدت 18 ماه اعتبار خواهند داشت و به دانشجویان بین‌المللی سابق اجازه می‌دهد در کانادا مانده و به جستجو برای یافتن کار ادامه دهند. برخلاف مجوزهای کار محدود (closed work permits,) که کارمند خارجی را ملزم به کار کردن تنها برای یک کارفرما در کانادا می‌کند، مجوزهای کار آزاد به اتباع خارجی اجازه می‌دهد برای هر کارفرمایی به انتخاب خودشان کار کنند.

به منظور ارائه درخواست مجوز کار آزاد تحت این سیاست جدید لازم است واجد شرایط و معیارهای زیر باشید:
⦁ شما می‌بایست یک مجوز PGWP داشته باشید که تاریخ اعتبار آن در تاریخ 30 ژانویه 2020 یا پس از آن پایان یافته است، یا یک مجوز PGWP داشته باشید که حداکثر چهار ماه پس از تاریخ درخواست منقضی می‌شود؛
⦁ شما می‌بایست در کانادا حضور داشته باشید؛
⦁ شما باید یک دارای اقامت موقت معتبر بوده یا درخواست خود برای تمدید اقامت موقت را ارائه کرده باشید.

فرایند تقاضا برای این مجوز از تاریخ 27 ژانویه تا 27 جولای 2021 باز خواهد بود.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برآورد کرده که 52,000 فارغ‌التحصیل دارای مجوز PGWP منقضی شده یا در حال انقضا می‌توانند از این سیاست جدید دولت بهره‌مند شوند.

طبق آمار اداره IRCC، در حدود نیمی از 61,000 دارنده مجوز PGWP که مجوزهای کاری ایشان دارای تاریخ انقضا بین ژانویه تا دسامبر 2020 است هم‌اکنون مجوز اقامت دائم را دریافت کرده‌اند با درخواست اقامت دائم آن‌ها در دست بررسی است.

دانشجویان بین‌المللی که تحصیلات دانشگاهی خود را در کانادا به اتمام رسانده‌اند می‌توانند درخواست مجوز PGWP را ارائه نمایند، این مجوز به آن‌ها اجازه می‌دهد حداکثر سه سال سابقه کار در کانادا پس از تحصیلات را به دست آورند.

دولت کانادا این مجوز PGWP را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای جذب دانشجویان بین‌المللی و حفظ آن‌ها به عنوان نیروی کار متخصص پیشنهاد می‌دهد. دارندگان مجوز PGWP می‌توانند از سال‌های تحصیل و کار خود در کانادا در درخواست مهاجرت استفاده نمایند.

مجوز PGWP در بین دانشجویان بین‌المللی سابق به شدت طرفدار دارد، بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حدود 60 درصد از آن‌ها تمایل دارند مجوز اقامت خود را به اقامت دائم کانادا تغییر دهند. دانشجویان بین‌المللی اغلب باید سابقه کار حرفه‌ای در کانادا داشته باشند تا واجد شرایط لازم برای روش مهاجرت از طریق نیروی کار متخصص باشند. مجوز PGWP به افراد اجازه می‌دهد تا سابقه مورد نیاز را به دست آورده و سپس یک درخواست مهاجرت نیروی کار متخصص (skilled worker immigration) را ارسال کند، همچون اکسپرس انتری (Express Entry)، برنامه سابقه کار در کبک (Quebec Experience Program)، برنامه منتخب استانی PNP ( Provincial Nominee Program) و سایر برنامه‌های مهاجرت که برای سابقه کار در کانادا کاندیدها امتیاز قائل می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد پاندمی کوید 19 ( COVID-19 pandemic) باعث شد دانشجویانی که در سال‌های 2019 و 2020 فارغ‌التحصیل شده‌اند به دلیل شرایط نامطلوب بازار کار در موقعیت نامساعدی قرار گرفته‌اند. تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی از شغل خود اخراج شده‌اند. در نتیجه به دست آوردن سابقه کار در کانادا با مجوز PGWP برای آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

اداره IRCC در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: «سیاست جدید دولت به فارغ‌التحصیلان بیشتری کمک می‌کند تا نیازهای مبرم در برخی حوزه‌ها مانند بخش درمان و فناوری برطرف شود».

دانشجویان بین‌المللی نقش مهمی در اقتصاد داخلی ایفا می‌کنند و حجم بالای دانشجویان بین‌المللی که با تحصیلات عالی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند با دریافت اقامت دائم کشور به نیروی کار ملحق شوند.

آیا به خدمات ویزای تحصیلی نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید