ارائه اطلاعات خلاف واقع، اشتباهی بزرگ در فرایند مهاجرت

ارائه اطلاعات خلاف واقع، اشتباهی بزرگ در فرایند مهاجرت

کاندیدهای مهاجرت به کانادا که در درخواست های خود اطلاعات اشتباه ارائه دهند یا اطلاعات صحیح را پنهان کنند با عواقب شدیدی مواجه خواهند شد.

حکم اخیر دادگاه فدرال کانادا نشان دهنده مشکلات ناشی از ارائه اطلاعات اشتباه یا ناقص در زمان ارائه درخواست مهاجرت است.

چنانچه فردی مرتکب چنین اشتباهی شود، وی باید توضیحاتی معتبر و قابل استناد برای آن ارائه نماید. در غیر این صورت وی به مدت 5 سال از ارائه درخواست هر موقعیتی در کانادا منع خواهد شد.

خانم کارمن مونیز یک تبعه مکزیکی هستند که اولین بار در سال 2013 از طریق ویزای بازدید (visitor visa) به کانادا سفر کردند. وی مدت اقامت خود را از طریق مجوزهای مختلف از جمله بازدید از کانادا، کار و تحصیل برای چندین سال بعد تمدید کرد. خانم مونیز در سال 2019 برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی PGWP (Post-Graduation Work Permit) و دریافت سوابق بازدیدکننده درخواست داد تا اجازه ماندن در کانادا به وی داده شود؛ اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا IRCC (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) درخواست های ایشان را رد کرد. ظاهراً به این دلیل که این نگرانی وجود داشت خانم مونیز در تاریخ انقضای اقامت قانونی یا قبل از آن تاریخ اقدام به ترک کانادا خواهد کرد.

خانم مونیز پس از آگاهی از این عدم پذیرش، برای دریافت مجوز الکترونیکی سفر به کانادا یا eTA (electronic Travel Authorization) درخواست داد. یکی از سوالات پرسشنامه آنلاین eTA این است که آیا تا به حال درخواست وی برای ورود به کانادا یا برای تمدید ویزا، در مدت زمانی که در کانادا حضور داشته (یا در هر کشور دیگری بوده است)، رد شده است یا حتی از وی خواسته کانادا را ترک کند. خانم مونیز به این پرسش، پاسخ منفی داد.

سپس اداره IRCC یک نامه برای خانم مونیز ارسال کرد و در آن نگرانی های خود درباره پاسخ ایشان را متذکر گشت و همچنین خاطر نشان کرد ممکن است به دلیل عدم افشای اطلاعات مهم، درخواست وی غیر قابل قبول (inadmissible) اعلام شود. خانم مونیز در همان روز پاسخ این نامه را ارسال کرد و در آن تأکید نمود که قبلاً درخواست PGWP ایشان رد شده است و توضیح داد که از روی عمد دروغ نگفته و برداشت اشتباه از سوال داشته است.

اداره IRCC ادعای ایشان را رد کرد و نتیجه گرفت که خانم مونیز مرتکب تخلف ارائه اطلاعات اشتباه شده است و به مدت 5 سال درخواست ایشان برای کانادا غیر قابل قبول است. خانم مونیز درخواست خود برای تجدید نظر قضایی را به دادگاه فدرال ارائه داد. در این درخواست اذعان داشت که حکم IRCC غیر منطقی و ناعادلانه است. به ویژه ادعا کرد مأمور بازبینی مدارک در IRCC موظف بوده تا پاسخ اولیه خانم مونیز را که یک «اشتباه غیرعمدی» بوده مورد بررسی قرار دهد، اما این کار را انجام نداده است. وی همچنین ادعا کرد که این مأمور دلایل دیگر را نیز نادیده گرفته است، از جمله سابقه خانم مونیز در رعایت قوانین مهاجرت کانادا و این حقیقت که IRCC قبلاً از سابقه رد درخواست ایشان مطلع بوده است.

دادگاه فوراً اولین موضوع این دادخواست را رد کرد. ادعای «اشتباه غیرعمدی» گاهی به عنوان توجیه تخلف ارائه اطلاعات اشتباه در درخواست‌های مهاجرت مطرح میشود، اما در این پرونده توضیح داده نشده که چطور و چرا برداشت اشتباه از این پرسش انجام شده است. مأمور این مسئله را یک مشکل قانونی تشخیص داده است و مسئولیت این مسئله بر عهده خانم مونیز است، مأمور بازبینی مدارک مسئول این مسئله نیست.

دومین موضوع دادخواست نیز مردود اعلام شد. دادگاه دریافت که اگرچه مأمور بازبینی مدارک به سابقه خانم مونیز در رابطه با قوانین مهاجرت ارجاع نکرده است، اما در واقع نیازی به این کار نبوده است؛ مأمور موظف به مقایسه درخواستهای در مقاطع مختلف زندگی خانم مونیز نبوده است. به علاوه این حقیقت که IRCC قبلاً از رد درخواستهای قبلی آگاه بوده است نیز باعث نادیده گرفتن تخلف خانم مونیز در عدم ارائه اطلاعات کامل و صحیح نشد. دادگاه اعلام کرد: «متقاضیان نمیتوانند انتظار داشته باشند که سیستم مهاجرت اشتباهات آنها را تصحیح کند».

در نهایت دادگاه درخواست خانم مونیز را رد کرد و حکم را تأیید کرد.

این پرونده نشان میدهد ارائه پاسخهای دقیق و کامل در زمان ارائه درخواست مهاجرت به کانادا تا چه اندازه اهمیت دارد. خانم مونیز سابقه مطلوبی در رعایت قوانین مهاجرت کانادا داشت، اما در درخواست بعدی خود پاسخ اشتباه به یک پرسش داد. همین یک اشتباه کافی بود تا نشان دهد در زمان معرفی خود اطلاعات اشتباه داده است و در نتیجه برای مهاجرت به کانادا غیر قابل قبول باشد. به علاوه موفق به اثبات غیرعمدی بودن اشتباه خود نشد و در ارائه توجیحات مناسب به دادگاه شکست خورد.

در نهایت توجه داشته باشید که اشتباهات در فرایند ارائه درخواست مهاجرت از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی اگر ارائه اطلاعات نادرست و ناقص اشتباه کوچکی به نظر برسد، میتواند عواقب بسیار شدیدی داشته باشد. بازبینی دقیق درخواست مهاجرت توسط یک وکیل مهاجرت حرفه ای و با تجربه میتواند از وقوع پیامدهای ناگوار جلوگیری کند.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید