روند احیا کانادا در پسا کروناویروس با مهاجرت و دانشجویان بین‌المللی آغاز می‌شود

روند احیا در دوران پساکروناویروس با مهاجرت و دانشجویان بین‌المللی آغاز می‌شود
رزرو وقت مشاوره

مهاجرین جدید و دانشجویان بین‌المللی نقش حیاتی در رفع کمبودهای نیروی کار کانادا در دوران پس از پاندمی ایفا خواهند کرد

دانشجویان بین‌المللی و مهاجرین جدید در احیای اقتصادی کانادا که به شدت تحت تأثیر پاندمی COVID-19 قرار گرفته است از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

بسیاری از کالج‌ها و موسسات آموزشی کانادا (Colleges and Institutes Canada) توصیه می‌کنند: موسسات آموزشی سرتاسر کانادا که به طور معمول در جوامع محلی خود تغییراتی را ایجاد می‌کنند بهترین محل برای تعلیم و آموزش کانادایی‌ها و تازه‌واردین به کانادا برای پیوستن به بازار کار است.

سفر کردن در سرتاسر جهان تحت تأثیر پاندمی کروناویروس قرار گرفته است و کانادا نیز از این قاعدن مستثنی نیست. در مارس 2020، کانادا به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی را برای سفر به این کشور اعلام کرد. البته علیرغم این محدودیت‌ها، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) همچنان روند پردازش درخواست اقامت دائم کانادا را ادامه داده است. قرعه‌کشی‌های اکسپرس انتری (Express Entry) نیز طبق معمول برگزار شده است. چرا که کانادا برای رسیدن به اهداف بزرگ خود و برای احیای اقتصادی به تداوم جذب نیروی کار دارای تخصص و مهارت بالا و واجد شرایط نیاز دارد.

به علاوه دانشجویان بین‌المللی (international students) معاف از این محدودیت‌های سفر به کانادا هستند. دانشجویان جدید می‌توانند درخواست خود برای تحصیل در کانادا را ارائه داده و مجوز تحصیل در این کشور را اخذ نمایند. دانشجویان بین‌المللی نقش مهمی در نیروی کار آینده این کشور ایفا می‌کنند.

کارفرمایان کانادایی و شرکت‌های کوچک به شدت از بازگشایی ایمن مرزها به روی مهاجرین و دانشجویان بین‌المللی سود خواهند برد. این روند می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا کمبود نیروی کار خود را تأمین کنند. 

این نیاز به نیروی کار مهاجر (immigration) در کانادا پدیده‌ تازه‌ای نیست. قبل از دوران پاندمی کانادا سالانه پذیرای شمار زیادی از مهاجرین جدید بوده است، کارفرمایان و رهبران صنایع نیز همواره خواستار برنامه‌های مهاجرت اثربخش‌تر بوده‌اند. اگر به دنبال علت این فرایند هستید، باید گفت که کانادا دارای جمعیت پیر است که باعث شده این کشور با کمبود نیروی کار مواجه باشد. پاندمی کروناویروس باعث تشدید نیاز به استعدادهای جدید شده است.

طبق گزارش فدراسیون کانادایی کسب و کارهای مستقل (CFIB)، بخش عمده کمبود نیروی کار مربوط به مشاغلی است که به حداقل یک دانشنامه پایان تحصیلات دانشگاهی یا دوره کارآموزی نیاز دارند. CFIB به علاوه اذعان دارد که کسب و کارهای کوچک برای موفقیت اغلب متکی بر مهاجرین و نیروی کار موقتی هستند.

تازه‌واردین به کانادا به برنامه‌های کوتاه مدت و دوره‌های آموزشی Micro-Credentials دسترسی خواهند داشت، این دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی به افراد کمک می‌کند با به روز رسانی دانش و مهارت‌های خویش به سرعت به بازار کار بپیوندند. مهاجرین جدید با کسب مهارت‌های مورد نیاز می‌توانند شغل مناسبی را پیدا کنند.

گزینه‌های موجود برای مهاجرت نیروی کار متخصص به کانادا

افرادی که دارای سابقه کار به عنوان نیروی متخصص هستند در زمان مهاجرت به کانادا گزینه‌هایی زیادی برای انتخاب دارند. طبق آخرین برنامه سطوح مهاجرت برای سال‌های 2021 تا 2023 (Immigration Levels Plan for 2021-2023)، کانادا در نظر دارد سالانه بیش از 400,000 متقاضی جدید اقامت دائم را بپذیرد. 60 درصد از این تعداد به مهاجرت به عنوان نیروی کار متخصص اختصاص خواهد داشت.

نیروی کار متخصص برای مهاجرت به کانادا باید از طریق یکی از سه برنامه اصلی مهاجرت کلاس اقتصادی اقدام کنند: برنامه نیروی کار متخصص فدرال یا FSWP (Federal Skilled Worker Program)، برنامه نیروی کار متخصص فنی و حرفه‌ای یا FSTP (Federal Skilled Trades Program) و برنامه نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا یا CEC (Canadian Experience Class). این برنامه‌ها توسط سیستم مدیریت تقاضا دولت فدرال کانادا به نام اکسپرس انتری مدیریت و کنترل می‌شوند.

افراد واجد شرایط برای سیستم اکسپرس انتری می‌توانند یک پروفایل در این سامانه ایجاد کرده و مشخصات و اطلاعات خویش را وارد نمایند. بر اساس اطلاعاتی که کاندیدها ارائه می‌دهند، یک امتیاز برای ایشان طبق سیستم رتبه‌بندی جامع یا CRS (Comprehensive Ranking System) در نظر گرفته می‌شود. از کاندیدهایی که بالاترین امتیاز را داشته باشند دعوت می‌شود تا درخواست اقامت دائم خود را برای قرعه‌کشی‌های منظم اکسپرس انتری ارائه نمایند.

به خدمات اخذ ویزای کاری یا تحصیلی نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید