در ماه سپتامبر 15,000 نفر موفق به اخذ اقامت دائمی کانادا شدند

اخذ اقامت دائمی کانادا در پاندمی کرونا
رزرو وقت مشاوره

با توجه به تداوم پاندمی کرونا ویروس، مهاجرت به کانادا همچنان در سطح پایین باقی مانده است.

ورود افرادی که به تازگی مجوز اقامت دائم کانادا را اخذ کرده‌اند به دلیل شرایط پاندمی کرونا ویروس با مشکلاتی همراه است.

جدیدترین اطلاعات اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) نشان می‌دهد کانادا در سپتامبر 2020 پذیرای 15,025 مهاجر جدید بوده است.

در مقایسه با 35,000 مهاجر که در سپتامبر 2019 در کانادا پذیرفته شده بودند، تعداد مهاجرین به کانادا در سال کنونی به شدت کاهش یافته است.

کانادا در مجموع بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر حدود 143,500 مهاجر پذیرفته است که نشان می‌دهد تعداد کل مهاجرین که تا پایان پذیرفته می‌شوند کمتر از 200,000 مهاجر مورد انتظار خواهد بود. در 9 ماه نخست 2019، کانادا پذیرای 264,000 مهاجر بود و در کل سال گذشته تعداد مهاجرین بیش از 341,000 نفر بود.

چند روز قبل از اعلام بسته شدن مرزهای کانادا برای بسیاری از مسافرین بین‌المللی در ماه مارس سال جاری، مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، اظهار داشت که هدف این کشور پذیرش بیش از 341,000 مهاجر جدید در سال 2020 است.

کانادا به سه دلیل مهم قادر به دست یافتن به این هدف نیست.

نخست اینکه: پاندمی باعث اختلال در سیستم مهاجرت نیز شده است. فاصله‌گذاری اجتماعی بر همه چیز، از انجام آزمون‌های رسمی زبان مانند آیلتس یا سلپیپ گرفته تا ارسال داده‌های بیومتریک برای اخذ ویزا از مراجع دولتی کانادا، را تحت تأثیر قرار داده است.

دوم اینکه: هزاران نفر از دارندگان تأییدیه اقامت دائم کانادا (COPR) که از محدودیت‌های مسافرتی مربوط به کرونا ویروس در کانادا معاف هستند به دلیل انقضای COPR آن‌ها در دوران پاندمی، همچنان خارج از مرزهای کانادا باقی مانده‌اند (remain stuck abroad).

سوم اینکه: محدودیت‌های مسافرتی مربوط به کرونا ویروس در کانادا (travel restrictions) به افرادی که تأییدیه اقامت دائم کانادا (COPR) خود را پس از 18 مارس دریافت کرده‌اند اجازه ورود به کانادا را نمی‌دهد، مگر مشمول معافیت باشند.

در عین حال گفتنی است که این پاندمی موقتی است و کانادا در حدود دو هفته پیش تأکید کرد که همچنان تعهد خود بر پذیرش سطح بالای مهاجرین به این کشور پایبند خواهد ماند.

در اواخر اکتبر، مندیچینو اعلام کرد کانادا برای جبران افت تعداد مهاجر در سال جاری، اهداف پذیرش مهاجر را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

کانادا در برنامه جدید سطوح مهاجرت 2021 تا 2023 (2021-2023 Immigration Levels Plan,) خود قصد دارد بیش از 400,000 مهاجر در سال را بپذیرد که بالاترین سطوح مهاجرت در تاریخ کانادا است.

برای اینکه این هدف تحقق یابد، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در نظر دارد در دوران پاندمی تقریباً هر دو هفته یکبار قرعه‌کشی Express Entry (مهاجرت سریع) را برگزار کند. در دو قرعه‌کشی اخیر Express Entry، در حدود 4,500 دعوتنامه تقاضا برای اقامت دائم (4,500 invitations to apply for permanent residence) در هر دوره قرعه‌کشی صادر شده است که بالاترین سطح صدور دعوتنامه در هر دوره قرعه‌کشی، از زمان راه‌اندازی قرعه‌کشی Express Entry در ژانویه 2015 تا به حال به شمار می‌رود.

Express Entry سیستم اصلی کانادا برای مدیریت تقاضاهای نیروی کار متخصص است.

دومین راه اصلی پذیرش نیروی کار متخصص در کانادا مربوط به برنامه مهاجرت استانی کانادا است (Provincial Nominee Program (PNP).).

قرعه‌کشی‌های PNP به طور منظم در کل دوران پاندمی انجام می‌شوند و در اوایل هفته کنونی اونتاریو به عنوان بزرگترین استان کانادا یک قرعه‌کشی برگزار نمود (held a draw.).

استان‌های کانادا در مجموع برای حدود 3,000 منتخب استانی در ماه اکتبر (in October.) دعوتنامه صادر کردند.

از سال 1999 تاکنون، این برای نخستین بار است که کانادا در دستیابی به اهداف خود برای پذیرفتن 200,000 مقیم دائمی جدید موفق نبوده است.

با این حال سیستم مهاجرت کانادا به فعالیت خود ادامه خواهد داد و کاندیدهای جدید می‌توانند به سیستم Express Entry وارد شده و تقاضاهای خود را از طریق برنامه‌های PNP و یا سایر برنامه‌های طبقه اقتصادی ارسال کنند.

این روند ناشی از شروع دوباره آزمون‌های زبان مانند آیلتس یا سلپیپ و یا به دلیل فعالیت سازمان‌های ارزشیابی اعتبار مدارک تحصیلی (ECA) مانند موسسه خدمات آموزش جهانی (WES) است. پس از تغییر در محدودیت‌های مسافرتی مربوط به کرونا ویروس یا برچیده شدن کلیه محدودیت‌ها پس از توزیع گسترده واکسن کرونا ویروس، افرادی که موفق به اخذ تأییدیه اقامت دائم کانادا (COPR) شده‌اند می‌توانند منتظر ورود به کانادا باشند.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید