2020: سالی که گذشت، دیدگاه‌ها و چشم‌اندازهای مهاجرت به کانادا

2020 سالی که گذشت چشم اندازها و دستاوردها

یادداشت‌های مرتبط با مهاجرت کانادا-دیوید کوهن، وکیل مهاجرت

سال 2020 به لطف افزایش مهاجرت، با شکوفایی اقتصادی کانادا آغاز شد. در آن زمان کرونا ویروس در بخش‌های از جهان شیوع یافته بود، اما هنوز به عنوان پاندمی در نظر گرفته نشده بود. دولت کانادا همراه با سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر کشورها در اواخر ژانویه مجموعه‌ای از پروتکل‌های نظارتی و هشدار را اجرا کردند و این اقدامات را برای ماه فوریه نیز تمدید و تشدید کردند. در این برهه زمانی سطح مهاجرت به کانادا اندکی کاهش یافت.

در چهارم مارس دولت فدرال یک کمیته جدید پاسخگویی در رابطه با COVID-19، مستقر در کابینه و با ریاست کریستینا فریلند، معاون قدرتمند نخست وزیر، را تشکیل داد. دولت فدرال همچنین برنامه سطوح مهاجرت بین سال‌های 2020 تا 2022 را منتشر کرد و خواستار پذیرش 341,000 مهاجر جدید در سال 2020 شد. یک هفته پس از اعلام این طرح بحران ویروس به سرتاسر کانادا گسترش یافت. به طور مثال در استان کبک تمامی مراکز عمومی، رستوران‌ها، مدارس و کسب و کارهای غیرضروری ملزم به تعطیلی شدند.

کانادا مجبور شد تغییرات گسترده‌ای در سیاست‌های مرزی، سفر و مهاجرت خود ایجاد نماید. در 16 مارس کانادا اعلام کرد ورود به کانادا برای اکثریت افرادی که شهروند کانادا به شمار نمی‌روند یا اقامت دائم کانادا را ندارند و همچنین برای اقوام نزدیک این افراد، با محدودیت‌هایی همراه است. در 26 مارس پتی هایدو، وزیر بهداشت دولت فدرال، با استناد به قانون قرنطینه تمامی مسافرین ورودی به کانادا را ملزم کرد به محض ورود به کانادا باید خود را به مدت 14 روز قرنطینه کنند.

واضح است که این رویدادها تأثیر نامساعد و قبل توجهی بر تمامی ابعاد زندگی مردم کانادا گذاشته است. هزاران کسب و کار تعطیل شده‌اند، این تعطیلی برای برخی از آن‌ها دائمی است. ساعت کاری میلیون‌ها نفر کاهش یافته است یا بسیاری از مشاغل حذف شده‌اند. ده‌ها هزار نفر هم مبتلا به ویرویس شدند که بسیاری از آن‌ها بدون مشکل بهبود یافتند و متأسفانه بسیاری از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

به همین ترتیب جریان مهاجرت به کانادا نیز به شدت تحت تأثیر قرار گرفت. در ماه آوریل کانادا تنها پذیرای 4,000 مهاجر جدید بود که پایین‌ترین تعداد مهاجر ماهانه از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

در طول دوران پاندمی شاهد رفتار سخاوت‌مندانه، شجاعانه و از روی عشق بودیم. بسیاری از متقاضیان پناهندگی که در انتظار تعیین وضعیت بودند شروع به مراقبت از افراد آسیب‌پذیر و بیمار به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبت درمانی کردند. این مسئله به خصوص در استان کبک مشاهده شد که به شدت تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته بود. در این استان به این دسته از افراد که با به خطر انداختن جان خود به مراقبت از سایرین پرداختند لقب «فرشتگان محافظ» را دادند. در ماه آگوست، استان کبک یک برنامه اعطای اقامت دائم را معرفی کرد، طبق این برنامه به افراد دارای شرایط خاص و افرادی که از مارس تا آگوست 2020 خدمات مراقبت‌های درمانی به اهالی کبک ارائه کرده بودند گواهی اقامت دائم کانادا اعطا شد. دولت فدرال از این ایده استقبال کرد و با اجرای اصلاحاتی و پوشش این گروه از افراد در سایر استان‌های کانادا نیز آن را اجرا نمود.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در ادامه اقداماتی را در ماه مارس معرفی کرد و طبق آن نگرانی صدها هزار دانشجوی بین‌المللی درباره ادامه تحصیلات خود در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادا را کاهش داد. در حالت عادی بر اساس قوانین IRCC، متقاضیان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) می‌بایست به صورت حضوری در محیط دانشگاه تحصیل می‌کردند. در ابتدای ماه مارس این فرایند برای بسیاری از دانشجویان غیرممکن شد، در نتیجه IRCC با اصلاح قوانین خود به دانشجویان اجازه دادند تحصیلات خود را به صورت آنلاین ادامه دهند و چنانچه نیمی از تحصیلات خود را به صورت حضوری انجام داده باشند امکان ارائه درخواست برای PGWP را داشته باشند. این قانون تا آوریل 2021 تمدید شده است.

با توجه به اهمیت نقش خانواده‌ها، کانادا امکان ورود اعضای درجه یک خانواده شهروندان کانادایی در طول پاندمی به کانادا بدون اخذ اجازه کتبی از قبل را فراهم آورد. البته در صورتی که این افراد در زمان ورود فرایند بازرسی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند. اجازه درجه دو خانواده مانند خواهر و برادر یا پدربزرگ و مادربزرگ شهروندان کانادایی تنها در صورت اخذ مجوز از قبل اجازه ورود به کانادا را دارند.

IRCC همچنین اقداماتی را در جهت تأمین امنیت و ثبات نیروی کار خارجی موقت انجام داد که در دوران پاندمی به سازندگی کشور کمک کردند. فرایند اعطای مجوز کار‌های مرتبط به COVID19 تسهیل شدند و دوره زمانی بسیاری از ارزیابی‌های تأثیر بازار کار (LMIA) افزایش یافتند.

اقتصاد کانادا در سال 2020 با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد. دولت فدرال تصمیم گرفت بهترین اقدامات برای احیا و توسعه اقتصاد کانادا انجام دهد. با توجه تأثیر مثبت پذیرش مهاجر بر رشد اقتصادی کانادا، تصمیم گرفت تعداد پذیرش مهاجرین را طی یک تا دو سال آتی افزایش دهد.

طبق برنامه‌های اعلام شده از سوی وزیر مهاجرت، مارکو مندیسینو، برای سطح مهاجرت بین سال‌های 2021 تا 2023، کانادا در نظر دارد طی سه سال آینده در مجموع بیش از 2/1 میلیون مهاجر جدید پذیرش نماید.

برنامه‌های منتخب استانی بر همین اساس همچنان به ارائه دعوتنامه برای متقاضیان اقامت دائمی در طول این دوران ادامه داده است. از طریق این برنامه مهاجرت از صدها کاندید مهاجرت دعوت به ارائه درخواست شده است.

سیستم اکسپرس انتری (EE) نیز همچنان با قوت به کار خود ادامه داده است و در طول این سال برای بیش از 100,000 نفر دعوتنامه ارسال کرده است. ساختار متنوع و پیچیده سیستم اکسپرس انتری به IRCC اجازه داد تا با بسیاری از چالش‌های ناشی از کروناویروس مقابله کند. به عنوان مثال با محدود شدن بسیاری از قرعه‌کشی‌های EE به برنامه نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا، IRCC توانست در طول این دوران بر افرادی که هم‌اکنون در کانادا حضور دارند تمرکز کند.

در انتها ضمن تبریک آغاز سال جدید میلادی، امیدوارم تعطیلات خوبی را در کنار خانواده سپری کنید و در سال 2021 به شرایط عادی بازگردیم. 

به خدمات اخذ ویزای کاری نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید