سیستم مهاجرت کانادا: حفظ تعادل بین چالشها و فرصتها

سیستم مهاجرت کانادا حفظ تعادل بین چالشها و فرصتها

کانادا از گذشته با چالش های قابل توجهی مواجه بوده است و در طول همه این سالها توانسته با موفقیت آنها را کنترل کند.

از سال 1849 تا به حال این اصطلاح در کانادا رواج دارد که «هرچه شرایط بیشتر تغییر کند، بخش بیشتری از آن باقی می‌ماند». پاندمی کروناویروس سرتاسر جهان را با مشکلات قابل توجهی مواجه کرد و کانادا نیز از این رویه مستثنی نبوده است، در این دوران کانادا از وضعیت بغرنجی برخوردار بوده است و این مسئله در آینده نیز مشکلات قابل توجهی را ایجاد خواهد کرد.

مطمئناً در آینده این مشکلات ادامه خواهد یافت، اما در عین حال میتوان وضعیت کنونی را کنترل کرد و راه حل های مناسبی برای آن پیدا کرد. این وضعیت را هم اکنون میتوانید در کانادا مشاهده کنید که چطور با وجود رویارویی با چالشها و فرصتهای متفاوت و بزرگ به خوبی توانسته شرایط را کنترل کند و عملکرد موفقی داشته باشد. سیستم مهاجرت کانادا از جمله بخشهایی است که تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است.

پیش از این نیز وقتی جهان با تنش مواجه بود و باعث کاهش پذیرش مهاجرین جدید شده بود کانادا به خوبی این مسئله را پشت سر گذاشت. جنگ جهانی اول باعث شد تعداد پذیرش مهاجر در کانادا به شدت کاهش یابد، به طوری که در سال 1915 تنها 34,000 نفر را پذیرفت، در حالی که 2 سال قبل بیش از 400,000 نفر را پذیرفته بود.

در سال‌های پس از آن تعداد پذیرش مهاجر در کانادا به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما مجدداً به دلیل رکود اقتصادی و پس از آن جنگ جهانی دوم به سرعت کاهش یافت. بنابراین کاهش تعداد مهاجر که به تازگی در اثر کروناویروس ایجاد شده برای کانادا موضوع جدیدی نیست.

کانادا پس از جنگهای جهانی با افزایش قابل توجه مهاجرین مواجه شد، این مسئله تا حد بسیار زیادی ناشی از نحوه پاسخ دهی این کشور به چالشها بود. کانادا به ویژه پس از جنگ جهانی دوم از قدرت و ثبات بالایی برخوردار شد. اما از طرفی با کمبود نیروی کار و متخصص مواجه بود، همین مسئله باعث شد بین سال‌های 1964 تا 1953 بیش از 750,000 نفر به کانادا مهاجرت کنند. در سالهای پس از آن اقتصاد این کشور، استاندارد زندگی و حضور در صحنه جهانی رشد چشمگیری داشت.

اکنون کانادا در میانه یک جنگ جهانی قرار دارد، تنها تفاوت این است که کل جهان بر علیه یک ویروس ترسناک مبارزه میکند. در حال حاضر کانادا از مرگ هزاران نفر، عدم ارتباط، رکود اقتصادی و کاهش نرخ تولد رنج می برد.

با این حال کانادا با ثبات و مطمئن به کار خود ادامه میدهد. درست است که همچون سایر کشورها با چالشهای بسیاری مواجه است اما هنوز هم نماد صلح و ثبات در جهان به شمار میرود. در حال حاضر شرایط اقتصادی و اجتماعی در کانادا در حال احیا است و همچون گذشته مهاجرت نقشی کلیدی در این کشور ایفا میکند.

دولت هدف خود را اعطای اقامت دائم به بیش از 1,200,000 نفر در حد فاصل 2021 تا 2023 اعلام کرد (1,200,000 new permanent residents). در این راستا مارکو مندیسینو، وزیر مهاجرت کانادا، نیز ضمن اعلام اهداف این کشور اذعان داشت:

«مهاجرت برای احیای اقتصادی در کوتاه مدت و رشد اقتصادی در بلند مدت ضروری است، مهاجرین میتوانند ایجاد شغل کرد، مهارت و تخصص مورد نیاز شرکتها برای رشد را در اختیارشان قرار دهند و یا شخصاً کسب و کاری را راه اندازی کنند.»

کانادا از سالها قبل یکی از مقاصد پناهندگان و افرادی بوده است که به دلیل آزار و اذیت و مشکلاتی که در کشور خود داشتند فرار کرده اند. به طور مثال کانادا در سال 1956 تا 1957 هزاران مجارستانی، در اواخر دهه 1970 بسیاری از ویتنامی ها و در دهه 2010 صدها هزار سوریه ای را پذیرفته است.

این فرایند در سالهای پس از آن ادامه یافته است. به تازگی کانادا اقدامات ویژه ای برای کاهش و توقف پذیرش مهاجر از هنگ کنگ (Hong Kong) گرفته است، این تصمیم در پی اقدامات سرکوب گرایانه در این کشور اتخاذ شده است.

کانادا حتی تلاش میکند تا مهاجرین را در مناطق کم جمعیت مستقر نماید و پتانسیل کشاورزی خود را توسعه دهد. برنامه پایلوت مهاجرت مناطق شمالی و روستایی (Rural and Northern Immigration Pilot) مخصوص جوامع کوچکتر و دور افتاده در کانادا است و امکان کار و اسکان در این مناطق را برای مهاجرین فراهم میکند. برنامه پایلوت مهاجرت غذا-کشاورزی ( Agri-Food Immigration pilot) نیز ورود افراد به بازار کار به عنوان کشاورز، دامدار و یا سایر مشاغل مرتبط با حوزه کشاورزی یا تولید غذا را تسهیل میکند.

البته کرونا باعث تغییر و بهبود بسیاری از امور نیز شده است. به طور مثال تقاضاهای کاغذی با روند پردازش کند و طولانی جای خود را به تقاضاهای دیجیتالی یا روند پردازش سریع دادند.

سیستم اولویت بندی بر اساس ملیت و نژاد برای مهاجرت اقتصادی (economic immigration) جای خود را به یک سیستم هدفمند و مبتنی بر شایستگی ها داد.

استانها و اراضی (provinces and territories) کانادا در ارائه برنامه های مبتکرانه پذیرش بهترین ها و برجسته ترین ها پیشتاز هستند. برنامه های مخصوص تاجرین (business people) و کارآفرینان و افرادی که در کانادا تحصیل کرده اند (studied in Canada) از شناخته شده ترین برنامه های مهاجرت به این کشور به شمار می روند.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید