متقاضیان مهاجرت به کانادا اکنون تنها باید آخرین مدرک ECA را ارائه نمایند

متقاضیان مهاجرت به کانادا اکنون تنها باید بالاترین مدرک ECA را ارائه نمایند
رزرو وقت مشاوره

سیستم ارزیابی ECA امکان مقایسه تحصیلات خارجی با تحصیلات کانادایی را برای مقامات مسئول مهاجرت کانادا و کارفرمایان کانادایی فراهم آورده است.

اکثر افرادی که برای مهاجرت به کانادا درخواست می‌دهند باید سندی را ارائه دهند که تأیید کند مدارک تحصیلی، دیپلم و گواهینامه‌های ایشان دارای معادل کانادایی معتبر هستند.

این سند را ارزشیابی اعتبار مدارک تحصیلی یا به اختصار ECA می‌نامند (Educational Credential Assessment).

ارائه‌دهنده خدمات ارزشیابی اعتبار (WES)، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات (providers) که از طرف اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) مجوز رسیدگی به پرونده‌های ECA را دریافت کرده است، به تازگی اعلام کرد متقاضیان مهاجرت تنها باید آخرین مدرک تحصیلی معتبر و تکمیل شده خود را ارائه دهند.

WES به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کند گواهینامه‌های دیگری را برای ارزیابی ارائه ندهند، این کار باعث کند شدن فرایند ارزشیابی می‌شود. به علاوه گواهینامه‌های کانادایی نیازی به ECA ندارند.

از نوامبر 2020 افراد دارای مدرک PhD نیاز به ارائه گواهی کارشناسی یا کارشناسی ارشد جهت ارزشیابی ندارند. همین مسئله برای افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد صادق است و نیازی به ارائه مدرک کارشناسی ندارند.

این فرایند برای افرادی که به مدارس کشورهای فرانسه زبان رفته‌اند کمی تفاوت دارد و ممکن است تنها برخی از افراد ملزم به ارسال مدارک تحصیلی بیشتر داشته باشند. در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی افراد گواهی DEUG، DUT یا لیسانس باشد، این افراد نیازی به ارسال مدرک دیپلم خود (Diplôme du Bac یا BEP) ندارند.

افرادی که کارشناسی ارشد (Maîtrise) خود را در یکی از کشورهای فرانسه زبان اخذ کرده باشند نیز نیازی به ارسال گواهی DEUG، DUT یا لیسانس برای ارزیابی ندارند. افرادی هم که دارای مدرک دکترا (Diplôme de Docteur) هستند نیازی به ارسال مدارک تحصیلی پایین‌تر ندارند.

برای اسنادی که به زبان فرانسه ارائه می‌شوند ترجمه الزامی نیست. اکثر اسناد به زبان‌های دیگر ارسال می‌شوند و می‌بایست ترجمه شوند، البته ممکن است بسته به اسناد و مدارکی که WES نیاز دارد (WES requires) موارد استثنا هم وجود داشته باشد.

ECA مورد نیاز برای اکسپرس انتری

افرادی که از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry system) درخواست مهاجرت به کانادا را ارسال می‌کنند نیز ممکن است نیاز به یک ECA داشته باشند.

افرادی که تحصیلات خود را خارج از کانادا تکمیل کرده باشند به دو دلیل نیاز به ارزشیابی مدارک تحصیلی خود دارند: (1) باید واجد شرایط لازم برای درخواست اصلی طبق برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Workers Program) باشند، یا (2) باید امتیازهای سیستم رتبه‌بندی جامع (Comprehensive Ranking System) برای تحصیلات خارجی را به دست آورند.

به کاندیدهای اکسپرس انتری (Express Entry candidates) که همراه همسر خود درخواست تقاضای مهاجرت را ارائه می‌دهند نیز امتیازهایی اختصاص می‌یابد، مشروط به اینکه همسر ایشان نیز یک گواهی ECA برای مدارک تحصیلی خارجی خود دریافت کرده باشد.

امتیازها تنها در صورتی اعطا می‌شود که گزارش مربوطه نشان دهد مدارک تحصیلی خارجی معادل یک گواهی تکمیل دبیرستان کانادایی یا گواهی پایان متوسطه دوم است.

از تاریخ صدور ECA که برای اهداف مهاجرت ارائه می‌شود، در زمان ارسال ECA از سوی متقاضی برای پروفایل اکسپرس انتری خود یا در زمان ارائه درخواست متقاضی برای اقامت دائم، نباید بیش از 5 سال گذشته باشد. 

به خدمات اخذ ویزای کاری نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید