نحوه افزایش نمره CRS جهت آمادگی برای اکسپرس انتری

افزایش نمره CRS

نمره سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) اثرگذارترین معیار برای دریافت دعوت‌نامه برای درخواست (ITA) اقامت دائم در کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری است.

به بیان ساده، داوطلبان دارای بالاترین نمره CRS برای دریافت ITA بیشترین شانس را دارند. اگر مطمئن نیستید که نمره CRS شما به اندازه کافی بالا باشد، عواملی وجود دارد که می‌توانید تغییر دهید تا نمره بالاتری بگیرید.

قسمت‌های مختلف CRS

حداکثر نمره‌ای که یک داوطلب می‌تواند در CRS کسب کند ۱۲۰۰ است: ۶۰۰ امتیاز تحت قسمت‌های اصلی، تأهل و انتقال‌پذیری مهارت‌ها و ۶۰۰ امتیاز تحت قسمت امتیازات اضافی.

یک داوطلب اکسپرس انتری بدون در نظر گرفتن وضعیت تأهل در چهار قسمت اول می‌تواند حداکثر ۶۰۰ امتیاز دریافت کند. تنها تفاوتی که وضعیت تأهل ایجاد می‌کند این است که امتیازات به طور متفاوتی تجزیه و تقسیم می‌شوند. برای اهداف این مقاله، فرض می‌کنیم که داوطلب همسری همراه خود ندارد.

در قسمت امتیازات اضافی، داوطلب می‌تواند از طریق نامزدیِ استانی (۶۰۰ امتیاز)، استخدام مقرر شده (arranged) (۵۰ یا ۲۰۰ امتیاز)، مدارک تحصیلات پس از دبیرستان در کانادا (دانشگاه، کالج یا دوره‌های آموزشی شغلی و …) (۱۵ یا ۳۰ امتیاز)، دانش زبان فرانسوی (۲۵ یا ۵۰ امتیاز) یا داشتن خواهر یا برادر ساکن در کانادا (۱۵ امتیاز) امتیاز دریافت کند.

اول از همه نمره خود را بررسی کنید

اگر درباره نمره‌تان کنجکاو هستید، می‌توانید نمره غیر رسمی خود را قبل از درخواست برای اکسپرس انتری، از طریق محاسبه کننده‌های آنلاین CRS، بررسی کنید. البته توجه کنید که فقط IRCC می‌تواند نمره واقعی شما را پس از اینکه مدارک خود را به سیستم اکسپرس انتری ارائه کردید، به شما بدهد. با این وجود، چک کردن نمره به طور آنلاین می‌تواند به شما نشان دهد که آیا نیاز دارید نمره‌تان را بهتر کنید یا نه و این که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

اگر مطمئن نیستید که نمره CRS شما برای دریافت ITA کافی است، چند راه برای بالا بردن آن دارید.

هر چه زودتر درخواست دهید

سن یکی از عوامل بسیار مؤثر در این سیستم است. اگر در سنی بین ۲۰ تا ۲۹ سال درخواست دهید، به طور خودکار ۱۱۰ امتیاز CRS می‌گیرید. پس از سن ۲۹ سالگی، امتیازات مربوط به سن کم‌کم کاهش می‌یابند تا سن ۴۵ سالگی که هیچ امتیازی ندارد. مهم است بدانید پس از ۳۰ سالگی، سیستم به طور اتوماتیک شروع به کاستن امتیازات می‌کند. زود درخواست دادن یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای به حداکثر رساندن نمره است.

نمره زبان خود را بالا ببرید

مهارت زبانی نیز یکی از عوامل تعیین کننده است. داوطلبان بر اساس چهار توانایی ارزیابی می‌شوند: خواندن، صحبت کردن، گوش دادن و توانایی نوشتار. هریک از این توانایی‌ها یک نمره مجزا در معیار زبانی کانادا (CLB، Canadian Language Benchmark) دارد. برای گرفتن نمرات زبانی باید حداقل CLB 4 داشته باشید. اختلاف امتیازات بین سطوح بین CLB 6 و CLB 9 بسیار زیاد است. مثلاً اگر نمره خود را به CLB 7 برسانید به ازای هر یک از توانایی‌های چهارگانه ۸ امتیاز به نمره‌تان اضافه می‌شود. داوطلبان در برنامه FSWP باید در خواندن، صحبت کردن، گوش دادن و نوشتن حداقل CLB 7 داشته باشند تا برای اکسپرس انتری واجد شرایط باشند.

اگر بتوانید توانایی زبان فرانسوی را به پروفایل خود اضافه کنید، می‌توانید برای هریک از توانایی‌ها در زبان دوم ۶ امتیاز بگیرید.

تجربه شغلی خارج از کانادا را هم اضافه کنید

تجربه شغلی خارجی به تنهایی هیچ امتیازی به نمره CRS شما اضافه نخواهد کرد، اما هر چه تجربه کار مهارتی بیشتری داشته باشید، وقتی با CLB بالایی ترکیب شود، بهتر است. یک سال تجربه کار خارجی به همراه CLB 7 می‌شود ۱۳ امتیاز. اگر دو سال یا بیشتر تجربه کار خارجی داشته باشید می‌توانید ۲۵ تا ۵۰ امتیاز دیگر بگیرید.

همین قاعده درباره تجربه کاری در کانادا هم اعمال می‌شود. یک سال تجربه کاری در کانادا به اضافه یک سال تجربه کار مهارتی خارجی می‌شود ۱۳ امتیاز CRS و اگر بیش از دو سال تجربه در کانادا و خارج داشته باشید تا ۵۰ امتیاز می‌آورید.

در کانادا تجربه کاری کسب کنید

تجربه کاری در کانادا، بسته به اینکه چند سال باشد، می‌تواند به داوطلبان حداکثر ۸۰ امتیاز بدهد. تنها یک سال تجربه کار مهارتی در کانادا ۴۰ امتیاز دارد.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای کسب تجربه از طریق مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) است. پس از پایان یک دوره آموزشی در کانادا، کسانی که مجوز کار PGWP دارند، بسته به طول دوره آموزشی‌شان، می‌توانند تا سه سال در کانادا کار کنند و از این تجربه برای گرفتن نمره CRS بیشتر استفاده کنند.

یک مدرک تحصیلی دیگر بگیرید

کسب یک مدرک تحصیلی دیگر می‌تواند نمره شما را بالا ببرد، اما با توجه به این که تحصیل زمان می‌برد، باید ببینید برای شما به صرفه است یا خیر.

اگر یک دوره سه یا چهار ساله را برای گرفتن گواهینامه یا مدرک آموزشی یا مدرک دانشگاهی کامل کرده‌اید، ۱۱۲ امتیاز می‌گیرید. اگر یک دوره یک ساله دیگر هم بگذرانید و یک گواهینامه یا مدرک آموزشی یا مدرک دانشگاهی دیگر بگیرید، می‌توانید این امتیاز را به ۱۱۹ افزایش دهید.

آیا خواهر یا برادری در کانادا دارید؟

اگر خواهر یا برادری در کانادا دارید که شهروند یا مقیم دائم است، ممکن است بتوانید ۱۵ امتیاز دیگر بگیرید.

امتیاز برنامه PNP

برخی از استان‌ها در میان متقاضیان اکسپرس انتری داوطلبانی را جستجو می‌کنند که ممکن است واجد شرایط برنامه نامزدان استانی (PNP) باشند. از این طریق، آن‌ها دنبال مهاجران بامهارتی هستند که برای مشارکت در نیروی کار استانی مناسب‌اند.

نامزدی استانی می‌تواند نمره CRS شما را ۶۰۰ امتیاز افزایش دهد. با دریافت نامزدی استانی دریافت ITA برای شما بسیار محتمل خواهد بود.

جمع‌بندی

نمره CRS پایین به این معنا نیست که شما هرگز ITA دریافت نخواهید کرد. حداقل نمره CRS در هر دوره عوض می‌شود. دوره‌های اکسپرس انتری تمام‌برنامه‌ای در ۶ ژوئیه امسال آغاز شدند. بیش از ۱۰۰۰ داوطلب ITA دریافت کردند و نمرات آن‌ها یکسان نبود. بهتر است پروفایل خود را هر چه زودتر ارسال کنید و وقتی منتظر هستید IRCC برای شما دعوت‌نامه بفرستد، برای بالاتر بردن نمره‌تان تلاش کنید. تقریباً همیشه راهی برای بهتر کردن نمره وجود دارد.

به خدمات مهاجرت به کانادا نیاز داری؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید