افزایش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در کانادا

افزایش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در کانادا

در تازه‌ترین گزارشات آماری کانادا، عملکرد دانشجویان بین‌المللی موسسات آموزشی کانادایی مورد بررسی قرار گرفته است. 

قبل از اینکه کروناویروس باعث اجباری شدن آموزش آنلاین شود، نرخ ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی که در مقطع دانشگاه درکانادا سه برابر نرخ دانشجویان داخلی بود.

جدیدترین گزارش آماری کانادا (Statistics Canada report) به بررسی ثبت‌نام دانشجویان قبل از پاندمی به عنوان راهی برای ارزیابی تأثیر کروناویروس بر دانشجویان پرداخته است. پژوهشگران از سال تحصیلی 2019-2018 به عنوان معیار ارزیابی برای سنجش تأثیر این پدیده بر ثبت‌نام و فارغ‌التحصیلی به ویژه برای دانشجویان بین‌المللی استفاده کردند.

در این سال بیش از 1/2 میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی ثبت‌نام کردند، که 8/1 درصد بیشتر از سال تحصیلی 2017 است. این رشد به دلیل ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی است، که از افزایش 2/16 درصدی نسبت به سال 2017 برخوردار بود. در همین سال ثبت‌نام دانشجویان داخلی با افت 5/0 درصدی مواجه شد.

ثبت‌ نام دانشجویان بین‌ الملل ظرف یک دهه گذشته سه برابر شده است

در سال‌های تحصیلی 2008 تا 2018 میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی از 101,000 نفر به بیش از 318,000 نفر افزایش یافت. ثبت‌نام دانشجویان کانادایی در برنامه‌های رسمی در همین دوره زمانی از رشد 9/10 درصدی برخوردار شد.

نسبت دانشجویان بین‌المللی در تحصیلات عالی کانادا از 4/6 درصد به 1/16 درصد افزایش یافت و در مجموع منجر به رشد 2/57 درصدی در کل ثبت‌نام‌ها شد.

دانشگاه‌های کانادا برای تأمین بودجه خود متکی به شهریه دانشجویان هستند

به نقل از گزارش آماری قبلی کانادا (Statistics Canada report)، با توجه به اینکه درآمد دولت‌های استانی کاهش یافته است، دانشگاه‌های کانادا به نحوی روز افزون متکی به شهریه دانشجویان به عنوان منبع درآمد هستند. سهم درآمد دانشگاه‌ها از شهریه بین سال‌های 2013 تا 2018 با رشد 7/4 درصدی مواجه شده است.

دانشجویان بین‌المللی شهریه بالاتری نسبت به دانشجویان داخلی پرداخت می‌کنند. با توجه به شهریه بالاتر و ثبت‌نام بیشتر دانشجویان بین‌المللی، این دانشجویان در حدود 40 درصد از کل شهریه یا در مجموع بیش از 4 میلیارد دلار از بودجه دانشگاه‌های کانادا در سال تحصیلی 2018 سهم داشتند.

تفاوت نرخ ثبت‌نام دانشجویان داخلی و بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی

سیستم‌های آموزشی با توجه به تقاضای بازار کار تکامل می‌یابد. طی یک دهه گذشته، ثبت‌نام در رشه‌های ریاضی، کامپیوتر و اطلاعات با رشد 2/24 درصدی مواجه شده است. اگرچه این برنامه‌ها در مجموع 5 درصد از کل ثبت‌نام در سال 2018 را به خود اختصاص داده‌اند، اما ثبت‌نام در این رشته‌ها طی یک دوره 10 ساله بیشترین رشد را داشته است.

در بازار کار کانادا، مشاغل مرتبط با اقتصاد دیجیتال به میزان 37 درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ رشد کل اقتصاد بین سال‌های 2010 تا 2017 است که به میزان 6/8 درصد بود.

با وجود اینکه در مجموع 11 درصد از ثبت‌نام‌ها در سال 2018 مربوط به رشته‌های علوم انسانی بود، این رشته‌ها با بیشترین کاهش در ثبت‌نام مواجه بوده‌اند. طی یک دوره 10 ساله تعداد کل دانشجویان که در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند به میزان 4/19 درصد کاهش یافته است. طبق گزارش آمار کانادا مهارت و تحصیلات فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر و علوم انسانی در مقایسه با همتایان آن‌ها در بازار کار بسیار بالاتر از سطح مورد نیاز است (more likely to be overqualified).

با این حال نرخ ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی در مقایسه با دانشجویان داخلی بسیار متفاوت است. ثبت‌نام دانشجویان کانادایی در رشته‌های علوم انسانی به میزان 2/25 درصد کاهش داشته است، در حالی که ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های علوم انسانی به میزان 1/106 درصد افزایش داشته است. این افزایش ثبت‌نام ممکن است به دلیل جذابیت تحصیل در این رشته‌ها در کانادا باشد یا به دلیل تقاضای بازار کار برای این رشته‌ها در کشور این دانشجویان است.

آینده ثبت‌نام در دانشگاه‌ها

اگرچه تأثیر COVID-19 بر دانشجویان بین‌المللی تا سال‌ها ادامه دارد، اما مشارکت آن‌ها در سیستم آموزشی کانادا بسیار مهم است.

نه تنها درآمد حاصل از شهریه دانشجویان بین‌المللی به بقای برخی دورهها و برنامه‌های تحصیلی کمک می‌کند، بلکه دانشجویان بین‌المللی باعث افزایش تنوع اجتماعی و فرهنگی در محیط‌های دانشگاهی خواهد شد.

دانشجویان بین‌المللی با تحصیل در کانادا به اقتصاد محلی کمک می‌کنند، به علاوه در نهایت حجم بالایی از افراد تحصیل کرده به جامعه تحویل داده می‌شوند، با در نظر گرفتن اینکه این افراد می‌توانند اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و به نیروی کار کشور ملحق شوند.

تقریباً یک سوم از دانشجویان بین‌المللی که مدرک کارشناسی خود را از کانادا دریافت می‌کنند و تقریباً نیمی از دانشجویان بین‌المللی که در سطح کارشناسی ارشد در این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند 10 سال پس از دریافت اجازه تحصیل در کانادا، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید