افزایش تعداد دانشگاه‌های کانادایی مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی

افزایش تعداد دانشگاه‌های کانادایی مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی
رزرو وقت مشاوره

دانشگاه‌ها و کالج‌ها با کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی و افزایش ثبت‌نام دانشجویان داخلی مواجه هستند.

کانادا فهرست موسسات آموزشی تعیین شده یا DLI (Designated Learning Institutions) و مورد تأیید خود را که در حال حاضر مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی در طول پاندمی COVID-19 (COVID-19 pandemic) هستند به روز رسانی کرده است.

یک موسسه DLI، در واقع یک مدرسه، دانشگاه یا کالج است که مجاز به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌باشد. کانادا سابق بر این محدودیت‌های سفر شامل ممنوعیت سفر غیر ضروری را معرفی کرده بود تا از شیوع COVID-19 در این کشور جلوگیری کند.

محدودیت‌های سفر (Travel restrictions) در ابتدا شامل دانشجویان بین‌المللی جدید بود. تنها افرادی که مجوز تحصیل یا تأییدیه داشتند که در تاریخ 18 مارس یا قبل از آن صادر شده بود اجازه سفر به کانادا را داشتند. کانادا به تازگی شروع به کاهش محدودیت‌ها کرده است و بر این اساس اکنون اجازه می‌دهد تعداد بیشتری از دانشجویان بین‌المللی تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند.

موسساتی که تمایل دارند در این فهرست قرار گیرند باید یک برنامه آمادگی مواجهه با COVID-19 مورد تأیید دولت استانی یا منطقه‌ای خویش داشته باشند.

دانشجویانی که در موسسات DLI مورد تأیید ثبت‌نام می‌کنند معاف از محدودیت‌های سفر به کانادا هستند و به محض رسیدن اجازه ورود به کانادا از سوی یک مأمور مرزی به ایشان داده می‌شود.

بسیاری از موسسات مشهور واقع در اونتاریو به فهرست DLI اضافه شده‌اند، از جمله می‌توان به دانشگاه‌های واترلو، رایرسون، OCAD و ویندوزر اشاره کرد.

تمامی افرادی که به کانادا وارد می‌شوند شامل دانشجویان بین‌المللی، طبق قانون لازم است به محض رسیدن خود را به مدت 14 روز قرنطینه کنند. این بدین معناست که شما در طول این مدت باید در محل اقامت خود بمانید. عدم رعایت این مسئله ممکن است جریمه‌های سنگینی برای شما داشته باشد.

به علاوه افرادی که به کانادا سفر می‌کنند به ویژه از طریق هوایی، ملزم به نصب اپلیکیشن ArriveCAN بر روی گوشی تلفن همراه خود هستند (required to install the ArriveCAN mobile application.). شما می‌بایست اطلاعات سفر و تماس خود، برنامه قرنطینه و ارزیابی روزانه خود از علائم COVID-19 را ارسال نمایید.

برنامه قرنطینه شامل جایی است که قصد دارید خود را قرنطینه کنید و همچنین اینکه چگونه اقلام ضروری همچون مواد غذایی و دارویی را تهیه خواهید کرد.

کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی

بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کانادا از جمله دانشگاه‌های بریتیش کلمبیا و اونتاریو با افزایش ناگهانی در میزان ثبت‌نام دانشجویان داخلی و کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی مواجه شدند. این آمار بر اساس نتایج تحقیق (study) موسسه CourseCompare ارائه شده است، موسسه‌ای که به دانشجویان در یافتن دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی کمک می‌کند.

البته تمامی دانشگاه‌ها شاهد کاهش ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی نبودند و استثناهایی هم در این رابطه وجود دارد. به عنوان مثال دانشگاه UBC اوکانگان با 9 درصد افزایش در ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی دوره کارشناسی مواجه شد. البته طبق تحقیقات صورت گرفته، میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در کل موسسات آموزشی کانادایی با افت 9 درصدی مواجه شده است. این نتایج مبتنی بر آمار رسمی بیش از 50 موسسه آموزشی در کل کشور است. 

یکی از دلایل احتمالی این کاهش در ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی این است که بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی قصد دارند دوره آموزش آنلاین را برای ترم بعدی نیز تمدید کنند. بسیاری از دانشجویان به ویژه دانشجویان بین‌المللی که شهریه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند تمایلی به ثبت‌نام ندارند، تا زمانی که کلاس‌ها مجدداً در محیط دانشگاهی برگزار شود.

به علاوه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی در رشته‌هایی ثبت‌نام می‌کنند که شامل فعالیت‌های عملی و فیزیکی هستند، مانند بازیگری، پرستاری و رشته‌هایی همچون مهندسی برق و تولید فیلم که نیازمند حضور در محیط آزمایشگاه و کارگاهی هستند. این رشته‌ها بیش از سایر برنامه‌های آموزشی تحت تأثیر شرایط کنونی قرار گرفته‌اند، با توجه به اینکه ارائه آموزش‌های این رشته‌های تحصیلی به صورت آنلاین بسیار دشوار است. تنها جایگزین آن ارائه این دوره‌های آموزشی در محیط دانشگاه و با رعایت دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری فیزیکی است. در برخی دانشگاه‌ها این دوره‌ها به طور کلی تعلیق شده‌اند.

از طرفی شواهد نشان می‌دهد میزان ثبت‌نام دانشجویان داخلی در دانشگاه‌ها و کالج‌های اونتاریو، کبک، آتلانتیک کانادا و بریتیش کلمبیا افزایش یافته است که بسیاری از آن‌ها افراد بزرگسال هستند. این مسئله ناشی از سطوح بالای عدم استخدام است.

به خدمات اخذ ویزای تحصیلی نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید