روز به روز مهاجران حوزه تکنولوژی بیشتری کانادا را به جای ایالات متحده انتخاب می‌کنند

مهاجران کانادا

با توجه به اینکه قانون مهاجرت امریکا سخت‌گیرانه‌تر شده است، امروزه تعداد بیشتری از نیروی کار متخصص بین‌المللی در حال مهاجرت به کانادا هستند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده امریکا، در ماه ژوئن فرایند مهاجرت برخی از دارندگان ویزای امریکا را به حالت تعلیق درآورد (suspended immigration for certain visa holders). بر اساس اظهارات کاخ سفید، این اقدام برای کمک به افزایش استخدام نیروی کار آمریکایی انجام‌شده است که به دلیل پاندمی COVID-19 شغل خود را از دست داده‌اند.

تعلیق ویزا شامل ویزاهای H1-B نیز می‌شود. این ویزا برای نیروی کار خارجی با مهارت و تخصص بالا در امریکا صادرشده بود.

اکنون کانادا با آغوش باز پذیرای نیروی کار متخصص حوزه تکنولوژی است. در واقع کانادا طی سه سال گذشته ده‌ها هزار نیروی کار خارجی حوزه تکنولوژی را پذیرفته است.

به گزارش شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات کانادا (Information and Communications Technology Council report)، 40 درصد از نیروی کار در بخش تکنولوژی را مهاجرین تشکیل داده‌اند. به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت که مهاجرین 25 درصد از کل نیروی کار کانادا را تشکیل می‌دهند.

شرکت‌های آمریکایی نیز درصدد احداث کسب‌وکار خود در کانادا هستند تا از مزایای این حجم نیروی کار ماهر و با استعداد خارجی بهره‌مند شوند.

گزینه‌های موجود برای مهاجرت به کانادا

کانادا از سه سال پیش برنامه مهاجرت استعداد جهانی یا GTS (Global Talent Stream) را معرفی نموده است و از آن زمان تا به حال بیش از 40,000 نفر برای کار در موقعیت‌های شغلی حوزه تکنولوژی همچون طراحان وب و مهندسین نرم‌افزار به کانادا آمده‌اند.

برنامه مهاجرت استعداد جهانی (GTS) در مقایسه با همتای آمریکایی خود ویزای H1-B سریع‌تر است. در واقع GTS شرایطی را برای نیروی کار متخصص فراهم کرده در کمتر از یک ماه می‌توانند مجوز کار را دریافت کنند.

علاوه بر GTS، گزینه‌های دیگری هم برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان نیروی کار متخصص در حوزه تکنولوژی وجود دارد.

برخی استان‌ها از جمله بریتیش کلمبیا و انتاریو با برگزاری قرعه‌کشی‌های دوره‌ای مهاجرت نیروی کار متخصص در حوزه تکنولوژی به بخش تکنولوژی کمک می‌کنند تا نیروهای ماهر و متخصص را جذب کرده و حفظ کنند. اگرچه مهاجرت اساساً توسط دولت فدرال مدیریت می‌شود، اما استان‌ها و برخی مناطق می‌توانند کاندیدهای مهاجرت را بر اساس نیازهای منطقه‌ای خویش معرفی کنند. این برنامه‌های منتخب استانی (Provincial Nominee Programs) امکان اقامت دائمی را برای افراد دارای مهارت و سابقه کاری مناسب فراهم می‌کند و درعین‌حال از اهداف اقتصادی و بازار کار استان یا منطقه مربوطه پشتیبانی می‌کند.

مکانیسم برنامه مهاجرت استعداد جهانی

یک کارفرمای کانادایی برای اینکه بتواند افراد با استعداد و دارای مهارت و تخصص بالا را از طریق برنامه مهاجرت استعداد جهانی استخدام کند باید طبق یکی از دو گروه زیر، واجد شرایط باشد.

گروه الف) کارفرما باید توسط یک شرکت یا شریک مورد تأیید (designated referral partner) توصیه و معرفی‌شده باشد. درصورتی‌که کارفرما در کبک حضور دارد، معرفی‌نامه باید از سوی یک شرکت یا شریک واقع در کبک (Quebec partner) ارائه‌شده باشد.

به‌علاوه کاندید مورد نظر باید دانش و مهارت بالا در صنعت مربوطه، مدرک تحصیلی عالی در زمینه مرتبط با شغل و 5 سال سابقه کاری در شغل نظر داشته باشد، ضمن اینکه پیشنهاد کاری با حداقل حقوق 80,000 دلار در سال با توجه به حقوق و دستمزد متداول در این شغل (prevailing wage) داشته باشد.

گروه ب) حقوق افراد بسته به حقوق و دستمزد متداول در این شغل باشد. به‌علاوه کارفرما باید در یکی از 12 شغل تعیین‌شده (twelve occupations) استخدام را انجام داده باشد.

سیستم پایلوت تکنولوژی برنامه منتخب استانی بریتیش کلمبیا

بر اساس سیستم پایلوت تکنولوژی (Tech Pilot) برنامه منتخب استانی بریتیش کلمبیا (British Columbia Provincial Nominee Program)، کاندیدها باید یک پیشنهاد کاری از یکی از 29 شغل واجد شرایط (29 eligible occupations) داشته باشند. کاندیدهای علاقه‌مند به این برنامه لازم است از طریق سیستم ثبت‌نام مهاجرت نیروی کار متخصص یا SIRS (Skills Immigration Registration System) ثبت‌نام کنند.

قرعه‌کشی مهاجرت نیروی کار متخصص در حوزه تکنولوژی در انتاریو

کاندیدهایی که برای برنامه‌های فدرال مانند برنامه نیروی کار متخصص فدرال یا FSWP (Federal Skilled Worker Program) و نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا یا CEC (Canadian Experience Class) واجد شرایط هستند می‌توانند یک پروفایل اکسپرس انتری (Express Entry) ایجاد کنند.

برنامه منتخب استانی انتاریو (Ontario Immigrant Nominee Program) کاندیدهای واجد شرایط حاضر در برنامه اکسپرس انتری را شناسایی می‌کند. پس از شناسایی یک کاندید شناسایی، وی یک دعوت‌نامه یا NOI (Notification of Interest) دریافت خواهند کرد.

کاندید مربوطه به‌محض دریافت دعوت‌نامه باید ظرف 45 روز، درخواست خود را برای برنامه منتخب استانی تحت سیستم مهاجرت بر اساس اولویت سرمایه انسانی (Human Capital Priorities Stream) ارائه دهد.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید