از سر گیری صدور دعوتنامه برای داوطلبان FSWP و CEC در ماه جولای

از سر گیری صدور دعوتنامه برای داوطلبان FSWP و CEC در ماه جولای
رزرو وقت مشاوره

اطلاعیه های جدید اداره مهاجرت سطح اطمینان بیشتری را برای متقاضیان مهاجرت به کانادا فراهم می کند.

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، به تازگی اعلام کرده است که ارسال دعوتنامه اکسپرس انتری برای داوطلبان برنامه های FSWP و CEC از ابتدای جولای از سر گرفته می شود.

آقای فریزر چندین اطلاعیه مهم دیگر را نیز منتشر کرده است، از جمله اینکه اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) به دارندگان جواز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) از این پس مجوز کار آزاد را اعطا خواهد کرد و این افراد می توانند اقامت خود در کانادا را تا 18 ماه تمدید کنند.

خلاصه ای از آخرین اطلاعیه های اداره مهاجرت کانادا

ارسال دعوتنامه اکسپرس انتری برای داوطلبان برنامه های FSWP ،CEC و FSTP از ابتدای جولای از سر گرفته خواهد شد.

اکثر درخواست های جدید اکسپرس انتری در چارچوب استاندارد خدمات شش ماهه پردازش خواهند شد. طبق اعلام اداره مهاجرت (IRCC)، جدول زمانی فعلی برای پردازش درخواست های اکسپرس انتری از هفت ماه تا بیش از 20 ماه متغیر است.

افراد دارای PGWP که جوازشان در حد فاصل ژانویه تا دسامبر 2022 منقضی می شود، از تابستان امسال واجد شرایط دریافت یک مجوز کار آزاد دیگر خواهند بود که اعتبار 18 ماهه دارد. اداره مهاجرت بر روی یک فرآیند ساده در این رابطه کار می کند، جزئیات بیشتر این فرایند در هفته های آینده اعلام خواهد شد.

اداره مهاجرت خاطر نشان کرد: جواز PGWP برای تقریباً 95,000 نفر در سال 2022 منقضی می شود و برآورد شده که 50,000 نفر از دارندگان جواز PGWP بتوانند از این مجوز کار آزاد جدید استفاده کنند.

از این پس متقاضیان ملزم به ماندن در کانادا در تمام مدت رسیدگی به درخواست ایشان نخواهند بود.  

متقاضیانی که برای اخذ یک مجوز کار آزاد درخواست می دهند، در حالی که منتظر هستند تا درخواست اقامت دائم ایشان رسیدگی شود، می توانند جوازهای کار را دریافت کنند که تا پایان سال 2024 اعتبار دارد. تا این تاریخ و قبل از اینکه متقاضیان اقامت دائم برای تمدید مجدد وضعیت اقامت موقت خود اقدام کنند، مطمئناً وضعیت درخواست متقاضیان اقامت دائم مشخص خواهد شد.  

برای حمایت از پیوستن خانواده ها به یکدیگر، اعضای درجه یک خانواده که نام آنها در درخواست اقامت دائم متقاضی اصلی درج شده است و البته خارج از کانادا هستند، واجد شرایط دریافت مجوز کار آزاد خواهند بود.

شرایط اکسپرس انتری در دوران همه گیری

قبل از آغاز دوران همه گیری، اکسپرس انتری مسیر اصلی مهاجران کلاس اقتصادی (economic-class immigrants) به کانادا به شمار می رفت.

سیستم اکسپرس انتری یک سیستم مدیریت تقاضای اقامت دائم است که سه برنامه مهاجرت شامل: برنامه نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا یا CEC (Canadian Experience Class)، برنامه نیروی کار متخصص فدرال یا FSWP (Federal Skilled Worker Program) و برنامه نیروی کار متخصص فنی و حرفه ‌ای فدرال یا FSTP (Federal Skilled Trades Program) را تحت پوشش قرار داده است.

سیستم اکسپرس انتری یک بخشی از برنامه منتخب استانی یا PNP (Provincial Nominee Program) را نیز مدیریت می کند. به علاوه اکسپرس انتری یک سیستم مبتنی بر امتیاز است،  به طوری که داوطلبان واجد شرایط بر اساس فاکتورهای سرمایه انسانی مانند سن، تحصیلات، مهارت زبان، سابقه کار و سایر موارد، یک امتیاز در سیستم جامعه رتبه بندی (CRS) دریافت می کنند.

قبل از دوران همه گیری، اداره مهاجرت کانادا از داوطلبان دارای بالاترین امتیاز دعوت می کرد تا درخواست مهاجرت خویش را ارسال کنند. در قرعه کشی های این سیستم به طور معمول داوطلبان بر اساس معیارهای اختصاصی انتخاب نمی شدند.

در اوایل دوران همه گیری، اداره مهاجرت بر داوطلبان برنامه CEC تمرکز کرد تا علیرغم محدودیت های سفر به کشور به هدف خود در پذیرش بالاترین تعداد مهاجر در یک سال دست یابد. داوطلبان برنامه CEC معمولاً در کانادا حضور دارند و از این جهت مشمول محدودیت های سفر نمی شدند که کانادا در سال 2021 – 2020 اِعمال کرده بود. این اقدام کانادا باعث شد سال گذشته 405,000 نفر اقامت دائم کانادا را دریافت کنند که در مجموع بالاترین تعداد پذیرش مهاجر در تاریخ کانادا به شمار می رود.

اداره مهاجرت در کل دوران همه گیری همچنین بر دعوت از داوطلبان برنامه های PNP تمرکز کرد تا از اهداف استان های مختلف کشور در پذیرش مهاجر حمایت کند.

این تغییر رویکرد در سیاست اکسپرس انتری و چالش های ناشی از همه گیری کووید-19 باعث شد تا روند پردازش پرونده ها در سیستم مهاجرت کشور با تأخیر مواجه شود. بدین ترتیب اداره مهاجرت تصمیم گرفت از ابتدای دسامبر 2020 دیگر برای داوطلبان برنامه FSWP و از ابتدای سپتامبر 2021 برای داوطلبان برنامه CEC دعوتنامه ارسال نکند.

عدم دعوت از داوطلبان برنامه های FSWP و CEC زمانی اتفاق افتاد که کانادا با مشکل کمبود شدید نیروی کار مواجه است. نرخ بیکاری به پایین ترین سطح رسیده است، در حالی که فرصت های شغلی در بالاترین سطح قرار دارند.

داوطلبان برنامه CEC معمولاً دانشجویان بین ‌المللی هستند که از یک مؤسسه آموزش عالی تعیین شده در کانادا فارغ ‌التحصیل شده ‌اند (Canadian designated learning institution) و برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌ التحصیلی اقدام می ‌کنند.

جواز کار PGWP در واقع یک مجوز کار آزاد است که به فارغ التحصیلان بین الملل کمک می کند تا سابقه کاری یک ساله در کانادا به دست آورند که اغلب برای درخواست اقامت دائم به آن نیاز دارند. به طور کلی، هر داوطلب فقط یک بار می تواند جواز PGWP دریافت کند، به این معنی که اگر داوطلب نتواند درخواست اقامت دائم خود در زمانی که مجوز کار PGWP را در اختیار دارد ارسال کند، ممکن است مجوز کار کردن را از دست بدهد، مگر اینکه بتواند جواز کار دیگری که واجد شرایط دریافت آن است را پیدا کند.

به این ترتیب، داوطلبان برنامه CEC مجوز کار خود را از دست می دهند، زیرا عدم ارسال دعوتنامه ‌های اکسپرس انتری برای ارائه درخواست (ITAs) به این معنی است که این داوطلبان نمی ‌توانند برای مجوز کار آزاد موقت (BOWP) درخواست دهند در حالی که منتظر هستند تا اداره IRCC به درخواست‌ اقامت دائم ایشان رسیدگی کند.

مجوز BOWP اصطلاحاً یک پل است که فاصله زمانی ایجاد شده از زمان انقضای یک مجوز کار، مانند PGWP، تا زمانی که در نهایت داوطلب اقامت دائم خود را دریافت می کند، را پر می کند. BOWP به برخی از متقاضیان اقامت دائم این امکان را می دهد تا به کار کردن برای کارفرمای مورد نظر خود در کانادا ادامه دهند.

از ژانویه تا ژوئن سال 2021، اداره مهاجرت با ارائه یک مجوز کار آزاد (one-time open work permit) که فقط یک مرتبه ارائه می شود و به مدت 18 ماه اعتبار دارد، برای سیاست PGWP خود استثنا قائل شد. هدف این بود که به دارندگان جواز کار PGWP زمان بیشتری برای کسب سابقه کاری بدهد که برای واجد شرایط دریافت اقامت دائم شدن ضروری بود، در صورتی که وضعیت شغلی ایشان در کانادا تحت تأثیر همه‌ گیری کووید-19 قرار گرفته باشد (به عنوان مثال، در اوایل همه گیری اخراج شده باشند).

از طرفی برنامه FSWP منبع اصلی مهاجرت نیروی کار متخصص خارجی به کانادا از زمان راه اندازی این سیستم در سال 1967 تا همین اواخر بود، تا زمانی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی تصمیم گرفت تنها بر دعوت و پردازش داوطلبان برنامه CEC تمرکز کند. این تغییر سیاست موقت که به دلیل همه گیری کووید-19 انجام شد، باعث کاهش تعداد نیروی کار متخصص خارجی مهاجر در بازار کار کانادا شد و این مسئله زمانی اتفاق افتاد که بازار کار کانادا به دلیل پیر شدن جمعیت کشور و تغییرات عمده ناشی از همه گیری با بیشترین کمبود نیروی کار در تاریخ کشور مواجه است.

در همین حال، اداره مهاجرت در نظر دارد در سال 2022 از طریق اکسپرس انتری به 55,000 نفر اقامت دائم اعطا کند که تقریباً نصف اهداف این کشور در سال 2021 است. دلیل این کاهش موقت اهداف اکسپرس انتری این است که این اداره قصد دارد به «برنامه اقامت موقت تا دائم (TR2PR)» خاتمه دهد و اولویت های دیگر را جایگزین آن کند. از ماه می تا نوامبر 2021، اداره مهاجرت از 90,000 فارغ التحصیل بین المللی و نیروی کار ضروری دعوت کرد تا از طریق برنامه TR2PR درخواست خود برای اقامت دائم کانادا را ارسال کنند.

طبق برنامه ریزی کانادا برای سطوح مهاجرت در سال های 2022 تا 2024 (Immigration Levels Plan 2022-2024)، پذیرش مهاجر از طریق سیستم اکسپرس انتری افزایش خواهد یافت، به طوری که اداره مهاجرت در نظر دارد بیش از 110,000 مهاجر جدید را تا سال 2024 از طریق سیستم اکسپرس انتری بپذیرد.

پردازش پرونده های متقاضیان

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) اعلام کرد حجم پرونده های پردازش نشده سیستم اکسپرس انتری بسیار کاهش یافته است و از حدود 112,000 پرونده در سپتامبر 2021 به 48,000 پرونده در مارس 2022 رسیده است. به علاوه تعداد افرادی که در سه ماهه اول سال 2022 درباره وضعیت اقامت دائم ایشان تصمیم گیری شده است در مقایسه با مدت مشابه در سال 2021 دو برابر شده است.

اداره مهاجرت از ابتدای ژانویه تا 31 مارس 2022، نتیجه نهایی وضعیت اقامت دائم 156,000 نفر را اعلام کرده است. همچنین این اداره در سه ماهه اول سال 2022، درخواست مجوز کار بیش از 100,000 نفر را پردازش کرده است، در حالی که در مدت مشابه در سال 2021 تنها وضعیت 58,000 مجوز مشخص شده بود.

به خدمات مهاجرت به کانادا نیاز داری؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید