برنامه مهاجرتی جدیدی در کانادا در دستور کار قرار گرفت

برنامه مهاجرتی جدیدی در کانادا در دستور کار قرار گرفت

کانادا در حال کار بر روی یک برنامه مهاجرتی با فرصت‌ های خوب برای کارکنان موقت خارجی و دانشجویان بین‌المللی است که مسیری به سوی اقامت دائم برای افراد دارای اقامت موقت فراهم می‌ کند.

شان فریزر (Sean Fraser)، وزیر مهاجرت کانادا، بلافاصله پس از منصوب شدن به عنوان وزیر مهاجرت، به درخواست مجلس عوام کانادا مأمور شد در فرصتی ۱۲۰ روزه استراتژی برای توسعه مسیرهایی برای اقامت دائم دانشجویان بین‌المللی و کارکنان موقت خارجی معرفی کند. جزئیات بیشتر درباره این برنامه در هشتم سپتامبر، پس از اتمام این فرصت ۱۲۰ روزه، مشخص خواهد شد.

تغییرات در اکسپرس اینتری

کانادا در ژوئیه امسال مجدداً از داوطلبان برنامه فدرال کارکنان دارای مهارت (FSWP، Federal Skilled Worker Program) و گروه تجربه کانادایی (CEC، Canadian Experience Class) دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. علاوه بر این، لایحه C-19 نیز در حال گذر از تصویب سنا است که اگر تبدیل به قانون شود به اداره فدرال مهاجرت، پناهجویان و شهروندی کانادا (IRCC) این اختیار را می‌دهد که از داوطلبان منتخب اکسپرس اینتری بر اساس یک هدف اقتصادی مانند شغل، توانایی در زبان فرانسوی یا مدرک تحصیلی دعوت کند.

چگونه برای اقامت موقت به کانادا بیاییم

اگرچه برای این که واجد شرایط یک برنامه مهاجرتی باشید حتماً لازم نیست در کانادا باشید، اما مهاجران دارای تجربه تحصیلی و شغلی در کانادا، به احتمال زیاد، شانس استخدام و حقوق اولیه بالاتری خواهند داشت. تجربه تحصیلی و شغلی در کانادا دروازه‌های بیشتری نیز برای برنامه‌های مهاجرتی بیشتر باز می‌کند.

برای تحصیل در کانادا، باید در یکی از موسسات فراگیری مشخص شده (DLI، Designated Learning Institution) پذیرفته شوید و مجوز تحصیلی کسب کنید. اگر پس از یک دوره تحصیلی تمام وقت به طول حداقل هشت ماه فارغ التحصیل شوید، واجد شرایط مجوز کار پس از فارغ‌ التحصیلی (PGWP) خواهید بود که بسیاری از این راه برای کسب تجربه شغلی در کانادا استفاده می‌کنند.

در اکثر موارد، مجوز کار برای کار در کانادا الزامی است.

مجوزهای کار در کانادا به دو دسته وسیع تقسیم می‌شوند:

  1. مجوزهای کاری برنامه کارکنان موقت خارجی (TFWP، Temporary Foreign Worker Program).
  2. مجوزهای کاری برنامه انتقال بین‌المللی (IMP، International Mobility Program).

تفاوت اصلی آنها در این است که مجوز کاری TFWP نیازمند این است که استخدام کننده یک ارزیابی اثرگذاری بازار کار (LMIA، Labour Marker Impact Assessment) تکمیل کند، اما مجوز کاری IMP از تکمیل این ارزیابی معاف است.

چگونه از طریق اکسپرس اینتری مهاجرت کنیم

اکسپرس اینتری یک سامانه مدیریت درخواست‌نامه‌هاست برای سه برنامه مهاجرتی کانادا:

  1. برنامه فدرال اسکیل ورکر (FSWP)
  2. گروه تجربه کانادایی (CEC)
  3. برنامه اسکیلد تریدز (Federal Skilled Trades Program).

یعنی برای این که به مجموعه داوطلبان اکسپرس اینتری در این سامانه راه بیابید باید حداقل واجد شرایط یکی از این سه برنامه باشید.

پس از این که به مجموعه داوطلبان در این سامانه راه پیدا کردید، بر اساس نظام رتبه‌ بندی جامع CRS نمره‌ای به شما داده می‌شود. این نظام رتبه‌بندی برای نمره دادن عواملی مانند تجربه کاری در شغل‌های مهارتی، تجربه تحصیلی، توانایی در زمینه زبان رسمی، سن و دیگر عوامل اقتصادی را در نظر خواهد گرفت. هر چه نمره CRS شما بیشتر باشد، شانس بیشتری برای دعوت شدن برای درخواست اقامت دائم (ITA، Invitation to Apply) خواهید داشت.

ممکن است از داوطلبان اکسپرس اینتری دعوت شود از طریق برنامه PNP برای نامزدی استانی درخواست دهند. اگر به این دعوتنامه پاسخ دهید و نامزد شوید، ۶۰۰ نمره CRS به شما داده خواهد شد که عملاً تضمین خواهد کرد که ITA را دریافت می‌کنید و برای درخواست اقامت دائم دعوت می‌شوید.

به خدمات مهاجرت به کانادا نیاز داری؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید