نحوه سفر به کانادا با گواهی COPR در دوران کرونا

تمامی دارندگان گواهی COPR (یا گواهی تأیید اقامت دائم) دارای اعتبار اکنون می ‌توانند برنامه سفر خود را تکمیل کرده و به مهاجرین کانادا تبدیل شوند.

پس از 15 ماه مرز کانادا به روی افراد دارای اقامت دائم تأیید شده مجدداً باز شده است. این افراد اکنون می‌ توانند پس از ورود از مرز به صورت رسمی به کانادا مهاجرت کنند. مسلم است که این افراد تابع همان اقدامات سلامت عمومی خواهند بود که برای تمامی مسافران ورودی به کانادا اِعمال شده است.

وزیر مهاجرت کانادا، آقای مارکو مندیسینو، در 21 ژوئن 2021 مرز کانادا را به روی افراد دارای اقامت دائم تأیید شده (approved permanent residents) بازگشایی کرد. سابق بر این، افرادی که گواهی COPR خود (سند تأیید اقامت دائم) را پس از 18 مارس 2020 دریافت کرده بودند، معاف از محدودیت ‌های سفر به کانادا (not exempt from travel restrictions) نبودند. این افراد برای تکمیل فرایند سفر خود باید معاف از محدودیتها می‌ بودند. در نتیجه وضعیت مهاجرت ایشان به کانادا در حالت بلاتکلیف باقی ماند- در واقع به صورت رسمی اقامت دائم کانادا را دریافت نکرده بودند، حتی با وجود اینکه تمامی مراحل مهاجرت را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند.

طبق اظهارات مقامات رسمی کانادا، حدود 23,000 دارنده گواهی COPR در خارج از کانادا حضور دارند. افرادی که اسنادشان هنوز معتبر است اکنون معاف از محدودیت‌ های سفر هستند. به علاوه مسافرانی که کاملاً واکسینه شده ‌اند نیازی به حضور در قرنطینه اجباری ندارند.

البته تصمیم نهایی برای اجازه ورود به کانادا بر عهده مأمور مرزی است. با آمادگی از قبل می ‌توانید از تمامی مسائل غیرمنتظره و ناخواسته پیشگیری کنید. اطلاعات رسمی و مورد نیاز (official information) در صفحه اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (یا IRCC) (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) ارائه شده است، به علاوه در آنجا منابعی اطلاعاتی مانند برنامه آنلاین محدودیت سفر (online travel restrictions tool) نیز معرفی شده است. همچنین مسافران می‌توانند برای حصول اطلاعات بیشتر و رفع ابهامات خود با اداره خدمات مرزی کانادا یا CBSA (Canadian Border Services Agency) تماس بگیرند.

در ادامه به برخی از اطلاعات عمومی درباره سفر به کانادا برای افراد دارنده سند COPR اشاره شده است.

قبل از سفر به کانادا در دوران کووید 19 چه اقداماتی باید انجام داد؟

نیاز به گفتن ندارد که چنانچه مسافران دارای علائم ابتلا به کووید 19 باشند نباید اقدام به عبور از مرز کانادا نمایند. همچنین به خاطر داشته باشید که هر استان اقدامات سلامت عمومی مختص به خود دارد که در وب ‌سایت استان مربوطه درج شده است.

مسافران ورودی می ‌توانند از اپلیکیشن ArriveCAN استفاده نموده و اسنادی مانند برنامه قرنطینه، گواهی تأیید شده مبنی بر منفی بودن آزمایش کووید و سایر اسناد مورد نیاز را آپلود کنند. مأموران مرزی در دوران پاندمی کرونا اسناد سفر که بدین طریق ارسال شده باشند را میپذیرند.

تمامی مسافران حتی افرادی که به طور کامل واکسینه شده ‌اند باید برنامه مشخصی برای قرنطینه اجباری خود داشته باشند (plan their mandatory quarantine). دولت برای مسافران ابزاری (tool) را تدارک دیده که به کمک آن می ‌توانند ارزیابی کرده آیا برنامه قرنطینه آنها مناسب و مطابق با مقررات است یا خیر. مأموران در مرز به طور معمول بررسی میکنند که آیا مسافران جایی برای اقامت 14 روزه خود جهت قرنطینه دارند یا خیر. همچنین بررسی میکنند که برنامه آنها برای دسترسی به مواد غذایی و سایر ملزومات ضروری در مدت قرنطینه چگونه است. به علاوه مسافران باید نشان دهند که در محل قرنطینه خود، افراد آسیب‌پذیر را در معرض خطر قرار نخواهند داد.

مسافران بالای 5 سال باید تست منفی کرونا را ارائه دهند، این آزمایش باید 72 ساعت قبل از رسیدن به مرز کانادا انجام شده باشد. در زمان ورود به کانادا نیز باید دوباره آزمایش دهند. 

مقررات مرزی متفاوتی در کانادا وضع شده است و بستگی به این موضوع دارد که به صورت زمینی (land) یا هوایی (plane) سفر میکنید. تفاوت اصلی این است که مسافران هوایی باید در یک هتل مورد تأیید دولت کانادا منتظر بمانند تا پاسخ آزمایش کرونا ایشان در بدو ورود آماده شود.

موقعیت مسافران پس از ورود به کانادا به این مسئله بستگی دارد که آنها به طور کامل با یکی از واکسنهای مورد تأیید در کانادا واکسینه شده ‌اند یا خیر. تا به حال چهار واکسن آسترازنکا، فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون مورد تأیید قرار گرفته ‌اند.

مسافرانی که واکسینه نشده ‌اند و از طریق سفر هوایی به کانادا آمده ‌اند بایستی در یک هتل منتظر بمانند تا پاسخ آزمایش کرونا ایشان در بدو ورود آماده شود. همچنین این افراد باید آزمایش کرونای دیگری را در روز هشتم قرنطینه انجام دهند. مسافرانی که به طور کامل واکسینه شده باشند نیازی به انجام این مرحله ندارند.

دارندگان گواهی COPR که به طور کامل واکسینه شده ‌باشند نیازی به حضور در قرنطینه ندارند

از 5 جولای، ساعت 11:59 بعد از ظهر به وقت EDT، تمامی مسافران معاف از محدودیت ‌های سفر به کانادا مشمول مقررات جدید برای افراد کاملاً واکسینه شده (fully vaccinated) هستند. این مسافران باید تا آماده شدن پاسخ آزمایش کووید 19 ایشان در بدو ورود به مرز، در محل اقامت خود در قرنطینه بمانند.

کودکانی که به سن مناسب برای دریافت واکسن نرسیده باشند باید برای یک دوره 14 روزه کامل در محل اقامت خود قرنطینه شوند، حتی اگر والدینشان که کاملاً واکسینه شده اند اجباری برای قرنطینه نداشته باشند. هرچند که این افراد ملزم به اجرای مقررات مربوط به قرنطینه در هتل نخواهند بود، هتل مورد تأیید دولت (government-approved hotel) که افراد تازه وارد به کانادا باید در آنجا منتظر بمانند تا پاسخ آزمایش کرونا ایشان آماده شود. در اینجا نیز مسافران واکسینه نشده باید این مقررات را اجرا کنند.

اداره IRCC توصیه می‌کند در صورت امکان تمامی اعضای خانواده مشمول در پرونده تقاضا برای اقامت دائم همزمان به کانادا سفر کنند.

در صورت منقضی شدن گواهی COPR چه باید کرد؟

حتی قبل از دوران پاندمی کرونا، مأموران مرزی اسناد تاریخ گذشته را قبول نمی‌کردند. با توجه به اینکه اعتبار COPR وابسته به معاینات پزشکی فرد دارنده این گواهی است، بسیاری از گواهی‌ هایی که پس از 18 مارس صادر شده اکنون منقضی شده است. در حال حاضر دستورالعملی برای دارندگان COPR تاریخ گذشته وجود ندارد، اما در صفحه دولت اعلام شده که به زودی اطلاعات بیشری در این رابطه ارائه خواهد شد (government webpage).

اداره IRCC اعلام کرد هیچ کدام از افرادی که گواهی COPR ایشان در دوران محدودیت‌های سفر منقضی شده است نیازی به تقاضای مجدد برای مهاجرت به کانادا نخواهند بود (COPR expired amid the travel restrictions).

از طرفی دولت وعده داده است فرایندی برای صدور مجدد اسناد در دست اقدام است. در وب سایت IRCC نیز اعلام شد دارندگان گواهی COPR تاریخ گذشته نباید از طریق وب فرم یا ایمیل اداره پردازش پرونده ها تماس بگیرند. در صورتی که شما در حال حاضر یک گواهی COPR تاریخ گذشته دارید، افراد مسئول در اداره IRCC درخواست شما را بررسی خواهند کرد و دستورالعمل لازم را متعاقباً ارائه خواهند داد.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:

اهداف پذیرش 401,000 مهاجر جدید، کانادا رکورد میزند!
برنامه های مهاجرت برای دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل در کانادا
مشاغل مورد نیاز حوزه تکنولوژی استان بریتیش کلمبیا در برنامه اکسپرس انتری

دیدگاهتان را بنویسید