اهداف پذیرش 401,000 مهاجر جدید، کانادا رکورد میزند!

گزارش اکسپرس انتری سه ماهه نخست 2021: با توجه به اهداف پذیرش 401,000 مهاجر، کانادا رکورد میزند

در سه ماهه نخست 2021 بیشترین تعداد دعوتنامه از زمان راه‌اندازی اکسپرس انتری در سال 2015 صادر شده است.

کانادا در سه ماهه نخست 2021 تعداد 44,124 دعوتنامه برای کاندیدهای مهاجرت صادر کرده است، این رقم بیشترین تعداد صدور دعوتنامه در طول یک فصل از زمان راه‌اندازی اکسپرس انتری در سال 2015 به شمار می رود.

اکسپرس انتری (Express Entry) راه اصلی پذیرش مهاجران کلاس اقتصادی در کانادا است. این فرایند دو مرحله‌ای است. در مرحله نخست، کاندیدها باید معیارهای شایستگی یکی از سه برنامه نیروی کار متخصص داشته باشند که تحت سیستم اکسپرس انتری مدیریت میشوند. کاندیدهای واجد شرایط پروفایلهای خود را در وبسایت دولت کانادا آپلود میکنند و امتیاز سیستم رتبه بندی جامع یا CRS (Comprehensive Ranking System) را بر اساس ویژگیهای سرمایه انسانی خود مانند سن، تحصیلات، مهارت زبانی و سابقه کار دریافت میکنند.

در مرحله دوم، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی IRCC (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) قرعه کشی های اکسپرس انتری را برگزار میکند و از کاندیدهای موفق دعوت میکند تا تقاضای خود برای اقامت دائم را ارسال نمایند (apply for permanent residence.). به طور کلی IRCC هر دو هفته یکبار قرعه کشی میکند و از کاندیدهای دارای بالاترین امتیاز CRS دعوت میکند، اما این رویکرد به دلیل پاندمی موجود موقتاً متوقف شده است. اکنون IRCC در نظر دارد از کاندیدهای اکسپرس انتری دعوت به عمل آورد که در دوران پاندمی در کانادا اقامت داشتند. در حال حاضر قرعه کشی های ویژه برنامه و شرایط جدید برگزار می شود.

شرایط جدید: قرعه کشی های ویژه برنامه

کانادا قرعه کشی های اکسپرس انتری را در تمام دوران پاندمی COVID-19 برگزار نمود، علیرغم محدودیتهای سفر که از مارس 2020 اِعمال شده است.

بسیاری از اتباع خارجی معاف از این محدودیت ها هستند، از جمله میتوان به اعضای نزدیک خانواده شهروندان کانادایی و افراد دارای اقامت دائمی، برخی از نیروی کار موقت خارجی و دانشجویان بین المللی اشاره کرد. البته موارد استثنا هم وجود دارد، مهاجرین کلاس اقتصادی در خارج از کانادا که به تازگی مورد تأیید قرار گرفته‌ اند نمیتوانند فرایند ورود خود به کانادا را در دوران پاندمی تکمیل کنند.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) برای رفع این مسئله تصمیم به برگزاری قرعه کشی های ویژه برنامه گرفت. نظر به اینکه تمامی کاندیدها در قرعه کشی های اکسپرس انتری توسط این اداره به طور معمول قبل از پاندمی مورد ارزیابی قرار میگرفتند، در حال حاضر کاندیدهایی مد نظر قرار میگیرند که یا به دلیل نیاز بازار کار استانی از آنها دعوت شده است یا به این دلیل که در حال حاضر در کانادا زندگی میکنند. این گروه به ویژه تحت تأثیر سیاست تغییر قرار گرفته اند، شامل کاندیدهای واجد شرایط برنامه نیروی کار متخصص فدرال یا FSWP (Federal Skilled Worker Program) میشوند و اکثریت کاندیدهای اکسپرس انتری را تشکیل می دهند که تا قبل از دوران پاندمی اقامت دائمی را دریافت می کردند.

در فصل نخست 2021، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) به صورت متناوب قرعه کشی های اکسپرس انتری برنامه منتخب استانی (PNP) (Provincial Nominee Program) و قرعه کشی های کلاس نیروی کار دارای سابقه کار در کانادا (CEC) (Canadian Experience Class) را برگزار میکند. کانادا در فصل نخست تعداد 10 قرعه کشی اکسپرس انتری برگزار نمود. 6 مورد از آنها مربوط به برنامه منتخب استانی (PNP) و 4 مورد مربوط به کاندیدهای دعوت شده برای برنامه CEC بودند. در مجموع 41,708 کاندید برای برنامه CEC و 2,416 کاندید برای برنامه PNP بودند.

تمامی استانها یا قلمروها به جز نوناووت و کبک اقدام به اجرای برنامه PNP کردند. برخی استانها به دنبال نیروی کار متخصص برای توسعه اقتصادی خود هستند. برنامه CEC یک مسیر مهاجرت مشهور برای افرادی است که در کانادا تحصیل یا کار میکنند. کاندیدها حداقل به یک سال سابقه کار در کانادا و بهره مندی از حداقل الزامات زبان نیاز دارند.

شنبه شگفت انگیز: برگزاری بزرگترین قرعه کشی فصل در 13 فوریه 2021

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) در 13 فوریه یک دوره قرعه کشی شگفت انگیز برگزار کرد و از 27,332 کاندید مهاجرت (27,332 immigration candidates) دعوت کرد تا تقاضای خود برای اقامت دائم را ارائه دهند. در حالی که پیش از این در بزرگترین قرعه کشی اکسپرس انتری، IRCC تنها از 5,000 کاندید (5,000 candidates) دعوت کرده بود.

در قرعه کشی 13 فوریه تنها از کاندیدهای کلاس نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا دعوت به عمل آمد، کاندیدها برای دریافت دعوتنامه به امتیاز 75 CRS نیاز داشتند که حداقل امتیاز مورد نیاز در CRS است (lowest CRS requirement ever.). حد نصاب CRS تا قبل از این قرعه کشی بیش از 400 بود.

در مقایسه با فصل نخست 2020 باید گفت که از آنجا که اداره IRCC با افت مهاجرت مواجه شد، در این دوره از سال 2021 تعداد دعوتنامه‌ ها دو برابر شد تا کمبودهای سال گذشته جبران شود.

بر همین اساس IRCC یکی از بلندپروازانه‌ ترین اهداف پذیرش مهاجر در تاریخ کانادا را برای سال جدید اعلام کرد (immigration levels targets in Canadian history.). کانادا در نظر دارد از طریق اکسپرس انتری، 401,000 مورد اقامت دائم در سال 2021 اعطا نماید.

البته همان طور که پیش از این اشاره شد به دلیل تأثیرات پاندمی بر مهاجرت، تمرکز اصلی اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) بر ارسال دعوتنامه برای کاندیدهای CEC است. به گفته این اداره حدود 90 درصد از این کاندیدها هم اکنون در کانادا حضور دارند.

انتظارات در فصل دوم و بعد از آن

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی (IRCC) فصل دوم 2021 را با دعوت از 5,000 کاندید CEC در یکم آوریل آغاز کرد (inviting 5,000 CEC candidates on April 1st. ).

با توجه به شرایط موجود انتظار میرود قرعه کشی های ویژه برنامه CEC و PNP برای چند ماه آینده ادامه یابد. البته این اداره در نیمه دوم سال 2020 قرعه کشی تمامی برنامه ها را از سر گرفته است و انتظار میرود این روند در سال جدید نیز به همان ترتیب انجام شود. دعوت از تعداد بالای کاندیدهای CEC و PNP در 6 ماه نخست سال به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کمک میکند به اهداف خود برای پذیرش 401,000 مهاجر در سال 2021 دست یابد.

ضمن اینکه این احتمال وجود دارد با برچیده شده محدودیتهای سفر و بهبود وضعیت پاندمی یا تحت کنترل قرار گرفتن شرایط، تمامی کاندیدها، به ویژه کاندیدهای خارج از کشور، نیز مد نظر قرار گیرند. با توجه به هدف کانادا برای واکسینه کردن اکثریت جمعیت کشور تا آخر تابستان، امیدها در این کشور رو به افزایش است.

به خدمات اخذ ویزای کانادا نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:
چارچوب زمانی جدید پردازش پرونده های مهاجرت کانادا در دوران کرونا
چرا تحصیل در کانادا؟
آنلایـن در کــانادا تحـصیل کنید و مجوز کار PGWP بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید