چرا تحصیل در کانادا؟

چرا تحصیل در کانادا؟
رزرو وقت مشاوره

مروری بر گزینه های مهاجرت به کانادا پس از فارغ التحصیلی

کانادا با بهره مندی از سیستم آموزشی در کلاس جهانی، فرهنگ دوستانه و مهمان ‌نواز، گزینه های آموزشی به زبان انگلیسی و فرانسوی و هزینه های معقولانه و مناسب زندگی، رتبه سوم را از نظر تعداد دانشجویان بین المللی در جهان به خود اختصاص داده است.

در حقیقت بسیاری از کانادایی های جدید فرایند اخذ شهروندی خود را از طریق تحصیل در مقطع آموزش عالی آغاز کرده اند (start their path to citizenship). در ابتدا به عنوان یک ماجراجویی در کشور دیگر آغاز میشود و در نهایت افراد به شدت علاقه مند به اقامت در کانادا میشوند.

کانادا با حمایت از طرحهای مهاجرتی که از دانشجویان بین المللی پشتیبانی میکند، تعداد اعضای تحصیل کرده و سودآور در جامعه افزایش میدهد، افرادی که با حضور در فضای دانشگاهی، کار کردن در بهترین شرکتها، ارائه خدمات به عنوان پزشک، دانشمند و سایر موارد باعث موفقیت و شرایط بهتر کشور میشوند. کانادا بنابر دلایل بسیاری سال گذشته موفق شد رتبه سوم جهانی برای تعداد دانشجویان بین المللی را به خود اختصاص دهد، با توجه به اینکه 642,000 نفر در مراکز آموزش عالی کانادا حضور یافتند. سیستم آموزش دارای کلاس جهانی در دانشگاه ها و کالجها؛ فضای دوستانه و صمیمی؛ هزینه های مناسب و معقولانه آموزش و زندگی در مقایسه با امریکا، استرالیا و انگلستان، سه عامل اصلی این تعداد بالای دانشجو در کانادا به شمار میروند.

تحصیل و کار در کانادا

تحصیل در کانادا بسیار ارزشمند است. فارغ التحصیلان بین المللی در کانادا میتوانند واجد شرایط لازم برای اخذ مجوز کار و برنامه های مهاجرت شوند که منجر به اقامت دائم میشود.

در زمان تحصیل تمام وقت در کانادا با مجوز معتبر تحصیل، دانشجویان میتوانند در طی دوران تحصیل حدود 20 ساعت در هفته کار کنند و در تعطیلات طبق برنامه به صورت تمام وقت کار کنند. پس از تکمیل یک دوره آموزش عالی، فارغ التحصیلان میتوانند برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یا PGWP (Post-Graduation Work Permit) تقاضا دهند. این مجوزها که برای حداقل 8 ماه و حداکثر 3سال معتبر هستند، اجازه کار قانونی با سطح بالایی از آزادی در کانادا را فراهم می آورند. دارندگان مجوز PGWP میتوانند کار تمام وقت یا پاره وقت داشته باشند. آنها اجازه دارند برای خودشان یا برای کارفرما کار کنند. یکی از مهمترین مزایای این مجوز، معافیت این افراد از انجام ارزیابی الزامی تأثیر بازار کار است (Labour Market Impact Assessment). این معافیت بدین معناست که کارفرما مجبور نیست در ابتدا اثبات نماید که هیچ شهروند کانادایی یا فرد دارای اقامت دائم برای استخدام در شغل مربوطه در دسترس نیست.

مسیر اخذ مجوز اقامت دائم

دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از یکی از موسسات آموزش عالی کانادا کاملاً واجد ارزشهای لازم برای اخذ مجوز اقامت دائم در این کشور هستند. هر کدام از 10 استان کانادا دارای حداقل یک برنامه مهاجرت مختص استخدام برای اقامت دائم افراد خارجی هستند که به تازگی از موسسات آموزشی موجود در یک استان کانادا فارغ التحصیل شده اند. بسیاری از استانها بیش از یک برنامه دارند؛ منیتوبا دارای سه برنامه و بریتیش کلمبیا دارای 4 برنامه است. برخی از برنامه های مهاجرت دارای تمرکز گسترده هستند و برخی دیگر به صورت هدفمند مختص فارغ التحصیلان رشته های خاص همچون علوم طبیعی یا کاربردی هستند. به علاوه مسیرهای دیگری هم برای افراد دارای اهداف کارآفرینی وجود دارد. تعدادی از برنامه ها برای سطوح خاصی از آموزش به طور مثال کارشناسی ارشد یا دکترا طراحی شده اند.

دانشجویان بین المللی که خواهان مهاجرت از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry system) هستند به دلیل داشتن سابقه کار در کانادا نسبت به سایرین برتری دارند. اکسپرس انتری یک سیستم مدیریت تقاضا مبتنی بر امتیاز برای سه برنامه اصلی مهاجرت اقتصادی دائمی دولت فدرال است؛ این برنامه ها عبارتند از (1) برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program)؛ (2) برنامه نیروی کار متخصص فنی و حرفه ای (Federal Skilled Trades Program)؛ (3) نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا (Canadian Experience Class). کاندیدها در صورتی که دارای سابقه کار تخصصی در کانادا داشته باشند میتوانند برای فرایند تقاضای مهاجرت خود امتیاز بیشتری به دست آورند.

چرا دانشجویان بین المللی بهترین کاندیدها برای مهاجرت به کانادا هستند؟

دلایل بسیار خوبی وجود دارد که نشان میدهند چرا دولتهای فدرال و استانی باید به کاندیدی دانشجویان بین المللی اولویت دهند. دانشجویان بین المللی که از موسسات آموزشی کانادایی فارغ التحصیل شده اند به طور کلی دارای ویژگیهایی هستند که کانادا بیشترین ارزش و امتیاز را به آن در مهاجرت اقتصادی اختصاص داده است. این ویژگیها شامل سابقه تحصیل یا کار در کانادا؛ موفقیت در حوزه آموزش عالی و جوان بودن دانشجویان میشود. تحصیل در کانادا نیازمند پیشرفت و مهارت بالا در زبان انگلیسی یا فرانسوی است که یکی از معیارهای اصلی دریافت اقامت دائم و موفقیت در کانادا است.

تداوم پذیرش دانشجویان بین المللی

میزبانی از دانشجویان بین المللی یکی از اولویتهای کانادا است و اقداماتی که در دوران پاندمی در این زمینه انجام شد و همچنین راه حل های ابتکاری که برای مقابله با موانع اداری و تشریفات کاغذبازی در نظر گرفته شد خود گویای اهمیت و اولویت این مسئله است.

دولت فدرال از موسسات آموزش عالی دعوت میکند تا برنامه های قرنطینه برای ورود دانشجویان بین المللی را در نظر بگیرند. در صورتی که دولت برنامه موسسه مربوطه را تأیید کند، این موسسه میتواند دانشجویان بین المللی جدید را بپذیرد. دولت فدرال همچنین برخی از قوانین مربوط به محل اسکان و اقامت دانشجویان بین المللی که در حال حاضر به صورت غیر عمدی و بدون اینکه تقصیری داشته باشند قادر به حضور فیزیکی در محیط دانشگاه نیستند را اصلاح کرده است. به عنوان مثال آموزش از راه دور یا آنلاین در حالت عادی واجد شرایط لازم مربوط به اهداف مجوز تحصیل در کانادا یا گواهی PGWP نیست. دولت این قانون را تسهیل کرده است و دانشجویانی که به دلیل COVID-19 از محیط دانشگاه دور مانده اند را مجازات نمیکند. این روند نشان میدهد کانادا هنوز هم برای این دانشجویان ارزش بالایی برخوردار است و امیدوار است آنها پس از به ثبات رسیدن شرایط دوباره به این کشور بازگردند.

اداره IRCC نیز شرایط ساده تری برای مهلت زمانی مربوط به تقاضاهای PGWP و تمدید آنها در نظر گرفته است. شرایط تغییر کرده است، اما کانادا همچنان متعهد به پذیرش دانشجویان و کانادایی های فردا باقی مانده است.

و کلام آخر اینکه چه از استان منیتوبا فارغ التحصیل شده باشید و یک پیشنهاد کاری در این استان داشته باشید، چه در مقطع دکترای در اونتاریو فارغ التحصیل شده و به دنبال اقامت دائم در این استان باشید، یا اینکه کارآفرین فارغ التحصیل بین المللی باشید که در استان نووا اسکاتیا به دنبال راه اندازی یک کسب و کار هستید، تحصیل در کانادا نه تنها شروع یک تجربه آموزشی هیجان انگیز و با کیفیت است، بلکه سکوی پرتابی برای ساخت و شروع یک زندگی در کانادا به شمار میرود.


به خدمات ویزای تحصیلی نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:
کانادا مقصد تحصیلی محبوب تر از ایالات متحده امریکا
فرصتی دوباره برای دانشجویان بین‌المللی که قادر به برآوردن شرط تجربه کار در کانادا نیستند
آنلایـن در کــانادا تحـصیل کنید و مجوز کار PGWP بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید