انجمن بازرگانی کانادا : مهاجرت بیشتر برای اقتصاد کانادا حیاتی است

انجمن بازرگانی کانادا : مهاجرت بیشتر برای اقتصاد کانادا حیاتی است
رزرو وقت مشاوره

انجمن بازرگانی کانادا (BCC) اخیرا گزارشی منتشر کرده است که در آن از ۸۰ کسب و کار کانادایی درباره این که چگونه از برنامه‌های مهاجرتی کانادا برای استخدام کارکنان مجرب استفاده می‌کنند، نظرسنجی کرده است. این ۸۰ کسب و کار جمعاً یک میلیون و ششصد هزار کارکن را استخدام می‌کنند. دو سوم شرکت‌های مورد مطالعه می‌گویند از طریق سیستم مهاجرتی کانادا از خارج از کانادا کارکن ماهر جذب و استخدام می‌کنند. یک سوم دیگر هم مهاجرانی که از قبل به کانادا نقل مکان کرده‌اند را استخدام می‌کنند.

کانادا سعی می‌کند از طریق برنامه سطح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴ تا سال ۲۰۲۴، به ۴۵۰ هزار مهاجر اقامت دائم بدهد. دولت این کشور راهکارهای زیادی برای کسب مجوز کار و مهاجرت کلاس اقتصادی در نظر گرفته است.

پست‌ های شغلی خالی فراوان و کمبود فزاینده نیروی کار

نرخ پست‌های شغلی خالی کانادا به اندازه بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. این کشور با کمبود نیروی کاری مواجه است که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، زمانی که بیش از نه میلیون کانادایی به سن بازنشستگی ۶۵ سالگی می‌رسند، افزایش خواهد یافت.

طبق نظرسنجی BCC، تمام استخدام کنندگانی که در نظرسنجی شرکت کردند موافقند که کمبود نیروی کار کانادا گسترده است و آنها برای یافتن کارکنان مجرب در صنایع مختلف با مشکل جدی مواجه هستند. این کمبود نیروی کار مخصوصاً در آنتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا چشمگیر است.

بخش تکنولوژی کانادا بیشتر از همه از کمبود نیروی کار ضربه خورده است که در آن رشد و تقاضای صنایع از تعداد کارکنان ماهر پیشی گرفته است. شغل‌هایی ماننده علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری اطلاعات شدیداً مورد نیاز هستند. طبق گزارش سالانه اکسپرس انتری ۲۰۲۰، متقاضیان اقامت دائم که در این شغل‌ها تجربه کار داشته‌اند در میان کسانی بودند که بیشتر از همه شانس دریافت دعوت برای درخواست اقامت دائم (ITA) را داشتند.

بهترین برنامه‌ های مهاجرتی مورد استفاده استخدام کنندگان کانادا

استخدام کنندگان بیشتر از همه از جریان استعداد‌های جهانی (GTS، Global Talent Stream)، برنامه فدرال کارکنان مجرب (FSWP، Federal Skilled Worker Program) و کلاس تجربه کانادایی (CEC، Canadian Experience Class) برای استخدام کارکنان مجرب استفاده می‌کنند.

مجوزهای کاری موقت

جریان استعدادهای جهانی: جریان استعدادهای جهانی (GTS) یک مجوز کار موقت است که تحت برنامه کارکنان موقت خارجی (TFWP، Temporary Foreign Worker Program) قرار می‌گیرد. این مجوز منحصراً برای متقاضیانی است که در شغل‌های بخش تکنولوژی تجربه کاری دارند و برای آن است که نیازهای فوری بخشِ سریعاً در حال رشدِ تکنولوژی را فراهم کند.

برنامه‌ های اکسپرس انتری

اکسپرس انتری بزرگترین جریان ورود دولت کانادا برای مهاجران دارای مهارتی است که می‌خواهند اقامت دائم بگیرند. متقاضیان دارای پیشینه کاری مرتبط به تکنولوژی گیرندگان اصلی دعوت‌نامه اقامت دائم تحت اکپرس انتری هستند.

برنامه فدرال کارکنان با مهارت (skilled worker): محبوب‌ترین راهکارِ اکسپرس انتری از طریق برنامه فدرال کارکنان مجرب (FSWP) است. این برنامه برای کسانی است که حداقل یک سال سابقه کار مهارتی داشته باشند، حداقل نمره ۷ در معیار زبان کانادا (CLB) گرفته باشند و طبق ارزشیابی مدارک تحصیلی (ECA) واجد شرایط تحصیلی حداقلی برای شغل خود باشند.

کلاس تجربه کانادایی: تحت برنامه کلاس تجربه کانادا (CEC) متقاضیان باید یک سال سابقه کار در کانادا در پنج سال اخیر داشته باشند و حداقل توانایی زبانی لازم برای شغلشان طبق کدهای مهارت NOC (کدهای شغلی ملی) را داشته باشند.

  • حرف آخر

کمتر از یک چهارم پاسخ دهندگان نظرسنجی معتقدند که سیستم مهاجرتی کنونی برای نیازهای آنها کارآمد است. به نظر آنها زمان طولانی پردازش درخواست‌ها و فرآیندهای پرزحمت درخواست دهی بزرگترین موانع استخدام افراد مجرب از خارج کشور هستند.

کسب و کارهای کانادا پیش‌بینی می‌کنند که رقابت میان مهاجران مجرب در چند سال آینده تشدید خواهد شد. این موضوع مخصوصاً درباره فارغ‌التحصیلان جدید درست است که گفته می‌شود به دلیل زمانی که برای کسب تجربه شغلی کافی طول می‌کشد، با موانع چشمگیری برای کسب اقامت دائم در کانادا روبرو هستند.

به خدمات مهاجرت به کانادا نیاز داری؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید