جهش ۶۰ درصدی میزان مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۲

جهش ۶۰ درصدی میزان مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۲
رزرو وقت مشاوره

با رسیدن تعداد مهاجران جدید دارای اقامت دائم در شش ماه اول امسال در کانادا به ۲۳۱۶۲۵ نفر یا ۵۹.۸ درصد بیشتر از شش ماه اول پارسال، رکورد جدیدی ثبت شد.

میزان بالای مهاجرت در امسال تا پایان ژوئن حتی از پیش از آغاز همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ نیز بیشتر است.

در سال ۲۰۱۹، آخرین سال کامل پیش از آغاز همه‌گیری، فقط ۱۶۰۲۳۵ مهاجر در نیمه اول سال اقامت دائم کسب کردند.

آخرین داده‌های سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) نشان می‌دهد که روندی که در نیمه اول امسال آغاز شده، اگر طی باقیمانده سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند، می‌تواند منجر به اقامت دائم ۴۶۳۲۵۰ مهاجر در کانادا در سال جاری شود. این میزان ۱۴.۱ درصد بیشتر از سال پیش و ۷.۳ درصد بیشتر از هدف اتاوا برای امسال است.

تحت برنامه سطح مهاجرت ۲۰۲۲-۲۰۲۴، اتاوا قصد دارد امسال ۴۳۱۶۴۵ مهاجر مقیم دائم، سال آینده ۴۴۷۰۵۰ مهاجر مقیم دائم و سال ۲۰۲۴، ۴۵۱۰۰۰ مهاجر مقیم دائم جذب کند.

میزان مهاجرت پیش‌بینی شده بر اساس روند جاری به راحتی می‌تواند از این سه عدد برای این سه سال پیشی بگیرد.

با وجود سرعت سرسام آور مهاجرت به کانادا، سیاستمداران استانی و رهبران تجاری اصرار می‌کنند که ورود خارجی‌ها برای تصدی شغل‌هایی که نیازمند کارکنان مجرب هستند، نیازمند اقدامات بیشتری است.

در ماه گذشته، سیاستمداران استانی از اتاوا خواسته‌اند که سهمیه آنها تحت برنامه نامزدان استانی (PNP، Provincial Nominee Program) را بالا ببرد تا کسب و کار‌ها بتوانند مهاجران بیشتری استخدام کنند.

کمبود نیروی کار، آفت جان کسب و کارها با پایین آمدن بی سابقه نرخ بی‌کاری

نرخ بی‌کاری گزارش شده توسط اداره آمار کانادا – ۴.۹ درصد برای دومین ماه پیاپی – وضع بد میزان نیروی کار را تأیید می‌کند که این کمبود نیروی کار باعث شده رهبران تجاری خواهان ورود مهاجران بیشتر شوند.

انجمن بازرگانی کانادا، در گزارشی بر کمبود جدی کارکنان مجرب برای پر کردن شغل‌ها در کانادا تأکید کرده است. گروه پشتیبان تجاری در آن گزارش اشاره می‌کند «هشتاد درصد کارفرمایان نظرسنجی شده برای پیدا کردن کارکنان مجرب با مشکل مواجه هستند. کمبود نیروی کار در هر استان و ناحیه‌ای وجود دارد اما در استان‌های انتاریو، کِبک و بریتیش کلمبیا شدیدتر است.»

«کارفرمایان برای پر کردن پست‌های فنی دچار مشکل هستند. کمبود نیرو در رشته‌هایی مانند علوم کامپیور، مهندسی و فناوری اطلاعات از همه شدید‌تر است. کارفرمایان همچنین برای یافتن کارکنان ساختمانی، لوله‌کش، برق‌کار و شغل‌های مهارتی دیگر با مشکل روبرو هستند.»

البته بالا رفتن میزان اقامت دائم مهاجران در کانادا فقط بخشی از اقدامات انجام شده جهت مقابله با این کمبود نیروی کار است.

کانادا همچنین شاهد رشد سریع درخواست‌ها برای ویزای موقت بوده است، از جمله برای کارکنان موقت، دانشجویان بین‌المللی و اکراینی‌هایی که از طریق مجوز مسافرت اضطراری کانادا-اکراین (CUAET، Canada-Ukraine Authorization for Emergency Travel) از کشور جنگ‌زده خود فرار کرده‌اند.

مقامات IRCC در اواسط ژوئیه آشکار کردند که انباشت درخواست‌های ویزای موقت به بیش از ۱.۷۲ میلیون نفر رسیده است که شامل ۹۰۴ هزار ویزای اقامت موقت نیز می‌شود.

اما سیاستمداران استانی اصرار می‌کنند که حتی سطح رکوردشکن کنونی ورود مهاجران نیز برای حل مشکل کمبود نیروی کار در کشور کافی نیست.

بیشتر بخوانید:

برنامه مهاجرتی جدیدی در کانادا در دستور کار قرار گرفت
تأثیر سیستم جدید NOC بر معیارهای تعیین صلاحیت اکسپرس انتری
از سر گیری صدور دعوتنامه برای داوطلبان FSWP و CEC در ماه جولای
پیشنهاد اعطای مجوز کار آزاد به دارندگان مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP)

دیدگاهتان را بنویسید