گزینه های اخذ جواز کار در کانادا برای کارآفرینان در سال 2021

رزرو وقت مشاوره

اخذ جواز کار اولین گام کارآفرینان خارجی برای راه اندازی یک کسب و کار در کانادا است.

کانادا تغییراتی را در سیاستهای خود ایجاد کرده است که مسیرهای مهاجرت کارآفرینان را تحت تأثیر قرار داده است.

کانادا به تازگی اعلام کرده است که گروه مالک/اپراتور (Owner/Operator category) در برنامه نیروی کار موقت خارجی یا TFWP (Temporary Foreign Worker Program) از تاریخ 1 آوریل 2021 حذف خواهد شد. این گروه به متقاضیان اجازه میداد تا برای اخذ یک جواز کار بدون نیاز به انجام الزامات تبلیغاتی مربوط به ارزیابی تأثیر بر بازار کار یا LMIA (Labour Market Impact Assessment) اقدام کنند.

به علاوه دستورالعملهای جدید ارائه شده است که سرمایه گذاران توافقنامه جامع تجاری و اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است (Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) Investors). کانادا از یکم ژانویه متقاضیان انگلیسی را تحت این برنامه پردازش نمیکند. در عوض آنها را تحت توافقنامه تداوم تجارت کانادا-انگلستان پس از اینکه به تصویب رسید پردازش خواهد کرد، انتظار میرود در اوایل امسال این توافقنامه مورد تأیید و تصویب قرار گیرد. تا آن زمان متقاضیان باید مطابق با LMIA عمل کنند و یا الزامات واجد شرایط شدن مربوط به گروه جواز کار معاف از LMIA را رعایت کنند (LMIA-exempt work permit category).

در ادامه گزینه های دیگر پیش روی کارآفرینان خواهان راه اندازی یک کسب و کار در کانادا معرفی شده است.

انتقال درون شرکتی

جواز کار انتقال درون شرکتی (Intra-Company Transfer work permit) برای کارآفرینانی است که درصدد توسعه یک کسب و کار موجود در داخل کانادا هستند. این برنامه به طور معمول از سوی شرکتهای چندملیتی برای انتقال مدیریت و کارمندان کلیدی بین شعبه های بین المللی به کار گرفته میشود، اما میتواند به عنوان یک گزینه برای کارآفرینانی باشد که خواهان افتتاح یک فروشگاه در کانادا هستند.

از طریق این جواز کار، مالکین کسب و کار میتوانند زمان خود را بین مدیریت کسب و کارهای بین المللی کنونی و افتتاح شبعه، شرکت تابعه یا وابسته کانادایی خود تقسیم کنند.

برخی از معیارهای اساسی برای اینکه واجد شرایط این طرح باشید عبارتند از:

  • شرکت جدید کانادایی باید یک تست قابلیت سوددهی را با موفقیت پشت سر گذارد، در این تست باید اطلاعات مالی ارائه شود؛ شواهد و مدارک نشان دهند که ساختمانها ایمن هستند؛ و یک طرح تجاری برای استخدام حداقل یک فرد کانادایی در طول سال نخست فعالیت ارائه شود.
  • شرکت خارجی و شرکتهای کانادایی باید از نظر ساختار مدیریت با یکدیگر مرتبط باشند، به عبارت بهتر آنها باید بین شعبه شرکت و شرکت مادر، شرکت تابعه و شرکت مادر، یا شرکت وابسته و شرکت مادر ارتباط برقرار باشد.
  • فردی که برای مدیریت شرکت جدید کانادایی منتقل میشود باید توسط شرکت خارجی استخدام شود که به دنبال انتقال افراد برای حداقل یک سال در سمت مشابه مدیریت ارشد یا اجرایی تمام وقت باشد.

سرمایه گذار CUSMA

شهروندان ایالات متحده امریکا یا مکزیک که در کسب و کارهای جدید یا موجود در کانادا سرمایه گذاری میکنند از شرایط لازم برای ارائه تقاضای اخذ یک جواز کار تحت برنامه سرمایه گذار توافق ایالات متحده- کانادا- مکزیک یا CUSMA برخوردار خواهند شد (Canada-United-States-Mexico Agreement (CUSMA) Investor). سرمایه گذاران واجد شرایط، دارندگان اکثریت سهام، یا مالکین منحصر میتوانند از این برنامه برای توسعه و هدایت کسب و کار خود از داخل کانادا استفاده کنند.

سرمایه گذار برای ارائه تقاضا باید یک طرح تجاری همراه جزئیات سرمایه کل مورد نیاز برای تأسیس یا خرید شرکت را آماده کند. سرمایه گذاران همچنین باید نشان دهند که بخش مهمی از این وجوه هم اکنون به پروژه اختصاص یافته است. از طرفی انتظار میرود این شرکت ضمن شغل آفرینی بتواند مزایای دیگری را برای شرکت داخلی فراهم نماید.

سرمایه گذار CETA

سرمایه گذاران اروپایی که واجد شرایط لازم برای برنامه سرمایه گذار توافقنامه جامع تجاری و اقتصادی (CETA Investor) هستند میوانند به مدت یک سال بدون نیاز به LMIA در کانادا بمانند.

سرمایه گذاران در صورتی که توسط یک کارفرما که مبلغ قابل توجهی از سرمایه خود را به یک شرکت کانادایی اختصاص داده است، در یک موقعیت شغلی مربوط به سرپرستی یا اجرایی استخدام شوند نیز واجد شرایط این برنامه هستند.

مفاد برنامه CETA مشابه برنامه CUSMA است. در اینجا نیز سرمایه گذاران به یک طرح تجاری نیاز دارند، باید وجوهی را به پروژه اختصاص داده باشند و کسب و کار پیشنهادی باید به سود اقتصاد کانادا باشد.

کارآفرینان/ خویش فرما

جواز کار کارآفرینان/ خویش فرما (Entrepreneurs/self-employed work permit) مختص کارآفرینانی است که مالک حداقل 50 درصد از یک کسب و کار فصلی در کانادا باشد. این نوع جواز همچنین در مواردی استفاده میشود که مالک یک کسب و کار کانادایی قصد داشته باشد در خارج از کانادا زندگی کند. در این مورد جواز کار میتواند معاف از LMIA الزامی باشد.

این افراد میتوانند اقامت موقت یا اقامت دائم مشروط داشته باشند. متقاضیان باید نشان دهند که کسب و کارشان مزیت اقتصادی، اجتماعی یا فرهنگی مهی برای مردم کانادا خواهد داشت.

به خدمات اخذ ویزای کاری نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:
نکاتی برای استخدام سریع در کانادا!
10 شغل مورد نیاز کانادا در سال 2021
کانادا نیاز به نیروی با استعداد در حوزه تکنولوژی دارد

دیدگاهتان را بنویسید