نکاتی برای استخدام سریع در کانادا!

چگونه یک مهاجر تازه وارد میتواند در کانادا استخدام شود.

برای یافتن شغلی مناسب از سایتهای کاریابی آنلاین استفاده کنید. در ادامه به شما نشان میدهیم چطور می توانید فرصت شغلی مناسب خود را در کانادا بیابید.

فرصتهای شغلی جدید در انتظار شما هستند!

اگر اکنون آماده سکونت در کانادا هستید، یافتن یک شغل که متناسب با تجارب و علایق شما باشد مطمئناً مرحله بعدی است. اگر به تازگی به کانادا آمده باشید، استخدام شدن در این کشور احتمالاً کمی متفاوت از چیزی باشد که قبلاً در کشور دیگری مشاهده کرده اید. پاندمی کرونا باعث شد جستجو برای یافت شغل مناسب کمی چالش‌ برانگیزتر شود، به همین لازم است همواره اطلاعات به روز و جدیدی درباره رویدادهای بازار کار داشته باشید و برای رویارویی با هر رخدادی آماده باشید.

با این حال منابع بسیاری در دسترس هستند که به شما در یافتن شغل مناسب خود در این دوران کمک میکنند. در این راهنما به شما نشان داده شده چطور به عنوان یک تازه وارد به کانادا به ویژه در دوران پاندمی شغل مورد نظر خود را بیابید.

رزومه خود را بهبود بخشید

رزومه شما کلید ورود به مصاحبه کاری و پذیرفته شدن در یک موقعیت کاری به عنوان یک مهاجر است. رزومه های کانادایی از فرمت قدیمی تر برخوردار هستند و کارفرماها نیز ترجیح میدهند مواردی مهم درباره سابقه کاری شما را مطالعه کنند تا اینکه فهرست طولانی از شغلها و فعالیتهایی که انجام داده اید را مطالعه کنند. رزومه خود را مطابق با هر فرصت شغلی تطبیق دهید و سپس آن را ارسال کنید، به جای اینکه یک روزه را به صورت کلی برای همه کارفرماها ارسال نمایید. همراه داشتن یک نامه یا گواهی که نشان دهنده سابقه کاری و تمایل یک کارفرما به همکاری با شما باشد میتواند تأثیر بیشتری در استخدام داشته باشد.

انتخابهای خود را محدودتر کنید

روزانه هزاران شغل در سایت‌های کاریابی کانادایی آگهی میشوند و جستجو در بین آن‌ها فرایندی بسیار زمان بر و دشوار است. در عوض به صورت هدفمند و با توجه به سابقه کار و علایق خود به دنبال کار باشید. پیدا کردن یک شغل خاص در زمینه کاری مورد نظرتان شاید کمی طولانی شود، اما شانس بیشتری برای پذیرفته شدن و رضایت شغلی خواهید داشت.

به علاوه اگر هنوز مستقر نشده اید، مناطقی که فرصتهای کاری متناسب با زمینه کاری تان دارد را جستجو کنید. به عنوان مثال اگر یک متخصص IT هستید، نزدیک شهرهای بزرگ مانند تورنتو یا ونکوور اقامت کنید در این مناطق فرصتهای کاری بیشتری وجود دارد.

وب سایتها و منابع کاریابی مهم

چندین منبع کاریابی رایگان کانادایی وجود دارند که به جستجوی بهتر کمک میکنند. از برترین سایتهای کاریابی در کانادا میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  بانک مشاغل دولت کانادا (Government of Canada Job Bank): این سایت مربوط به فهرست مشاغل دولتی کانادا است. به علاوه یک بخش مجزا برای موقعیتهای شغلی ضروری در دوران کرونا وجود دارد که میتوانید در لینک Job Bank’s COVID-19 listings مشاهده کنید.
  • منابع مهاجرت (Immigration Resources): دولت کانادا تمامی منابع مهاجرت که مهاجرین به آن نیاز دارند را در این صفحه قرار داده است و شما میتوانید شماره بیمه تأمین اجتماعی خود (SIN) را از این طریق به دست آورید و اعتبار و صلاحیتهای خود را نیز ارزیابی نمایید.

سایتهای کاریابی

علاوه بر منابع دولتی جستجوی کار، سایتهایی متعددی برای کاریابی وجود دارند که از آن طریق میتوانید به فهرستی از مشاغل دسترسی داشته باشید.

چگونگی ایجاد شبکه

سایتهای کاریابی تنها راه اطلاع از فرصتهای استخدامی در کانادا نیستند. رسانه های اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک نیز میتوانند به شما کمک کنند شبکه خود را توسعه داده و با فرصتهای استخدامی ارتباط برقرار کنید.

لینکدین مملو از فرصتهای استخدامی است، برای شروع یک پروفایل مناسب بسازید. علاوه بر اینکه اطلاعات جامعی درباره رزومه خود باید در لینکدین قرار دهید، بهتر است به تجارب کاری خود نیز اشاره کنید. به نحوی که موفقیتها و توانمندی های شما کاملاً مشخص باشد. به صورت حرفه ای پستهای خود را قرار دهید و تنها با افراد مرتبط با زمینه کاری تان یا کارفرمایان احتمالی کانادایی ارتباط برقرار کنید.

ایجاد شبکه در دوران پاندمی هم امکان پذیر است، البته به شرط آنکه اتصال به اینترنت قوی داشته باشید. با افراد فعال در زمینه کاری و تخصص خود از طریق تماس تصویری Zoom یا Google Meet ارتباط برقرار کنید. اگر بتوانید با کانادایی‌ ها ارتباط داشته باشید که در زمینه کاری شما فعالیت میکنند درک بهتری از فرهنگ بازار کار به دست خواهید آورد.

پادکستهای مرتبط

با گوش دادند به پادکستها افرادی که با فرایند مهاجرت به کانادا شنایی دارند میتوانید اطلاعات بیشتر درباره سابقه کار در کانادا به دست آورید. به طور مثال میتوانید با موارد زیر شروع کنید:

مهارتهای مصاحبه ای خود را تقویت کنید

ضمن جستجو برای شغل مورد نظرتان بهتر است نکات مهم برای مصاحبه بهتر را نیز یاد بگیرید. به خاطر داشته باشید که یک مصاحبه خوب نیازمند ارتباط قدرتمند و زبان بدن حرفه ای است.

در رأس مصاحبه کاری رعایت تشریفات مربوط به لباس است. لباسهای رسمی را انتخاب کنید که نشان دهد شما به شرکت مربوطه احترام گذاشته و آن را جدی گرفته اید. خیلی در مورد رنگ انتخابی یا اینکه استفاده از لباسهای خاص وسواس نداشته باشید، تنها کافی است لباسهای مناسب انتخاب کنید. در صورتی که باید در یک مصاحبه مجازی شرکت کنید، حتماً از لباسهای رسمی استفاده کنید و زاویه کامپیوتر را طوری تنظیم کنید که نیمی از بدن و لباسهای شما معلوم باشد، نه اینکه تنها سر و گردن شما در دوربین مشخص باشد.

اعتبارات و گواهینامه‌های لازم را به دست آورید

بسیاری از منابع کاریابی مخصوص مهاجرین نیاز به گواهی های آموزشی و سابقه کار معتبر دارند. این گواهینامه ها برای تأیید این مسئله است که سطح آموزش و سابقه کاری شما معادل سطح آموزش و سابقه کاری کانادایی است. در لینک زیر مراحل اخذ تأییدات لازم ذکر شده است (exact steps to get accredited). توجه داشته باشید که اگر اسناد شما به زبانی غیر از انگلیسی یا فرانسوی است، باید قبل از ارسال آنها را ترجمه کنید.

ارائه تقاضا در دوران پاندمی

در حالی که پاندمی کرونا چالشهایی را پیش روی منابع کاریابی قرار داده است، اما به گفته سایت استخدامی Indeed (Indeed’s Hiring Lab blog)، انتظار میرود کاریابی وضعیت مساعدتری در آینده داشته باشد. بر اساس گزارش این سایت آگهی های استخدام در حال بازگشت به روند عادی هستند و در نهایت پایان پاندمی باعث افزایش فرصتهای استخدامی در بسیاری از بخشهای کشور خواهد شد.

یافتن شغل در دوران پاندمی به خلاقیت بیشتری نیاز دارد. بررسی کنید که کدام حوزه ها میتوانند از مهارتها و سابقه کاری شما استفاده کنند. به عنوان مثال اگر شما ظرف 5 سال گذشته پرستار بیمارستان بوده اید، شما میتوانید برای شغلهای پرستاری در بخش آموزش یا سلامت تقاضای دهید.

اکنون بهترین زمان برای تقویت مهارتهای دورکاری است و به کارفرمای آتی خود اثبات کنید که شما یک دارایی ارزشمند برای شرکت آنها چه به صورت حضوری و چه به صورت دورکاری هستید. کارفرما باید بداند که کارمند دورکار میتواند سودآور و منظم باشد، حتی زمانی که از راه دور و از خانه کار میکند.

در آخر اینکه مدت زمانی طول میکشد تا موقعیت شغلی رویایی خود را به دست آورید. دلسرد نشوید، چندین ساعت را به بهبود رزومه خود در روز اختصاص دهید، برای موقعیتهای شغلی جدید تقاضا دهید. زمانی را به یادگیری فرهنگ بازار کار کانادا اختصاص دهید. اگرچه این فرایند زمان بر است، اما در نهایت ارزشمند است.

به ویزای کار کانادا نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید