کانادا با دعوت از 5,956 داوطلب مهاجرت، یکی از بزرگترین قرعه‌کشی های اکسپرس انتری را برگزار کرد

کانادا با دعوت از 5,956 داوطلب مهاجرت، یکی از بزرگترین قرعه‌کشی های اکسپرس انتری را برگزار کرد

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ضمن تداوم دعوت از داوطلبان ساکن در کانادا در دوران پاندمی کروناویروس، امتیاز CRS را به 380 کاهش داد که پایین ‌ترین امتیاز در سال 2021 به شمار میرود.

کانادا در 31 می 2021 یک دوره جدید قرعه کشی اکسپرس انتری را برگزار کرد و در این دوره از 5,956 نفر دعوت کرد تا تقاضای خود برای اقامت دائم را ارسال نمایند.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا یا IRCC (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) از داوطلبان دارای حداقل امتیاز 380 دعوت کرد. در این دوره جدید داوطلبانی (کاندیدهایی) مد نظر قرار گرفته اند که با توجه به برنامه مهاجرت نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا یا CEC (Canadian Experience Class) واجد شرایط لازم برای اقامت دائم هستند. داوطلبان دعوت شده‌ بایستی حداقل یک سال سابقه کار به عنوان نیروی کار متخصص در کانادا داشته و مهارت زبانی آنها در سطح متوسط باشد تا واجد شرایط لازم برای برنامه مهاجرت CEC باشند.

قرعه کشی 31 می، سومین قرعه کشی بزرگ اکسپرس انتری است که بر اساس امتیاز بسیار پایین سیستم رتبه ‌بندی جامع در سال 2021 انجام شده است. قرعه کشی های بزرگ قبلی که IRCC در سال 2021 برگزار کرده مربوط به دعوت از 27,332 داوطلب واجد شرایط برنامه مهاجرت CEC در یک قرعه کشی ماه فوریه و 6,000 داوطلب واجد شرایط برنامه مهاجرت CEC در دو قرعه کشی جداگانه در ماه آوریل است.

در مقایسه با قرعه کشی انحصاری CEC که دو هفته پیش انجام گرفت (previous CEC-only draw two weeks ago)، کانادا در 31 می از بیش از 4,114 داوطلب دعوت کرد و آنها به 17 امتیاز کمتر نیاز داشتند. سه هفته پیش نیز کانادا یک قرعه کشی انحصاری CEC برگزار کرد و از داوطلبان دارای حداقل امتیاز 401 دعوت کرد (scores as low as 401).

داوطلبان حاضر در کانادا در اولویت

کانادا از ابتدای سال 2021 داوطلبانی را در اولویت قرار داده که در حال حاضر در این کشور زندگی میکنند. با توجه به محدودیتهای سفر همچنان به قوت خود باقی هستند، داوطلبانی که در خارج از کشور مورد تأیید قرار گرفته اند نمیتوانند برای تکمیل مدارک مربوط به اقامت دائمی خود به کانادا سفر کنند. به نقل از دولت کانادا، در این شرایط منطقی تر است که پرونده داوطلبان داخل کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

با توجه به اطلاعات اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) از ششم می 2021 حدود 95 درصد از داوطلبان کلاس CEC همزمان در سیستم اکسپرس انتری نیز وارد شدند. IRCC هر دو هفته یکبار قرعه کشی مختص برنامه مهاجرت کلاس CEC را نیز برگزار میکند، البته با توجه به قرعه کشی فوق العاده ای که در 20 می انجام شد (surprise draw) قرعه کشی بعدی این برنامه سه هفته بعد انجام میشود. از طرفی اداره مهاجرت، هر دو هفته یکبار یک قرعه کشی برای داوطلبان منتخب استانی یا PNP (Provincial Nominee Program) برگزار میکند.

علیرغم تداوم پاندمی، کانادا تعداد بسیار زیادی مهاجر جدید طی سه سال آینده میپذیرد. فرض بر این است که تا انتهای سال 2021، حدود 108,500 مهاجر جدید از طریق برنامه های تحت کنترل اکسپرس انتری پذیرفته شود. تا ماه می اداره مهاجرت از 74,773 داوطلب یا کاندید اکسپرس انتری دعوت کرده تا تقاضی اقامت دائم خود را ارسال نمایند.

به دنبال قرعه کشی بسیار بزرگ 13 فوریه، اداره مهاجرت از تمامی داوطلبان واجد شرایط برنامه CEC، در مجموع 27,332 نفر، دعوت کرد. به گزارش اداره مهاجرت، در این قرعه کشی 23,877 داوطلب دعوت شده قبل از مهلت زمانی 90 روزه فرم تقاضانامه خود را تکمیل کردند.

قرعه کشی های مختص برنامه PNP و CEC هر کدام نیاز به امتیاز متفاوتی در سیستم رتبه‌بندی جامع CRS دارند. داوطلبان برنامه PNP به صورت خودکار 600 امتیاز علاوه بر امتیاز کلی خود دریافت میکنند. تعداد دعوتنامه هایی که برای داوطلبان برنامه CEC ارسال میشود قابل مقایسه با سایر برنامه ها نیست. به همین دلیل اداره مهاجرت گاهاً امتیازهای مورد نیاز را کاهش میدهد. در آخرین قرعه کشی اختصاصی برنامه CEC امتیاز مورد نیاز به 397 کاهش یافت.

سیستم اکسپرس انتری

اکسپرس انتری یک سیستم مبتنی بر امتیاز است. این سیستم تقاضاهای ارسالی برای سه برنامه نیروی متخصص فدرال (Federal High Skilled) را مدیریت میکند، این برنامه ها عبارتند از (1) نیروی کار متخصص دارای سابقه کار در کانادا (Canadian Experience Class)؛ (2) برنامه نیروی کار متخصص فدرال (Federal Skilled Worker Program) و (3) برنامه نیروی کار متخصص فنی و حرفه ای فدرال (Federal Skilled Trades Program). برخی از برنامه های منتخب استانی یا PNP از سیستم اکسپرس انتری استفاده کرده و از داوطلبان دعوت میکنند برای برنامه های استانی تقاضا دهند.

در صورتی که واجد شرایط یکی از برنامه های تحت مدیریت اکسپرس انتری باشید، طبق سیستم جامعه رتبه بندی یک امتیاز (CRS) دریافت خواهید کرد. امتیاز CRS بر اساس سابقه کار تخصصی، تحصیلات، سن، مهارت در زبان و برخی عوامل دیگر تعیین میشوند.

داوطلبان دارای بالاترین امتیازها یک دعوتنامه برای ارائه تقاضای اقامت دائمی دریافت خواهند کرد (Invitations to Apply). از این طریق داوطلبان شانس اخذ اقامت دائم دارند.

پس از ثبت تقاضا، مسئولین اداره مهاجرت در رابطه با پرونده ارسالی تصمیم گیری خواهند کرد. اگر تقاضای مورد پذیرش قرار گیرد، آخرین مرحله تکمیل فرایند سفر و مهاجرت قانونی و رسمی به کانادا است.

به خدمات اخذ ویزای اکسپرس اینتری نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:
برنامه های مهاجرت برای دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل در کانادا
چرا تحصیل در کانادا؟
بازگشت کلاسهای حضوری دانشگاه های کانادا از فصل پاییز

دیدگاهتان را بنویسید