راه اندازی 6 برنامه جدید اقامت دائم کانادا

رزرو وقت مشاوره

اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) روش های جدیدی را معرفی میکند که به کمک این روش ها 90,000 دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل شده و نیروی کار ضروری در کانادا و بیشمار متقاضی فرانسه زبان میتوانن به اقامت دائم کانادا دست یابند. این اداره در چهاردهم آوریل نیز یک دوره قرعه کشی اکسپرس انتری برگزار نمود.

نیروی کار ضروری، دانشجوی بین المللی فارغ التحصیل شده و افراد فرانسه زبان در کانادا از اوایل ماه می میتوانند از طریق 6 برنامه جدید مهاجرت برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

مارکو مندیسینو، وزیر مهاجرت کانادا، در 14 آوریل 2021 از آغاز به کار این برنامه های جدید سخن گفت. سه برنامه جدید به 90,000 مهاجر جدید کمک خواهند کرد تا طی سال جاری به اقامت دائم دست یابند. سه برنامه دیگر مختص مهاجران فرانسه زبان است که هیچ سقفی برای آنها در نظر گرفته نشده است.

این برنامه های جدید برای نیروی کار موقتی شاغل در بیمارستانها و مراکز مراقبت در خانه بلند مدت، افراد شاغل در سایر بخشهای ضروری و دانشجویان بین المللی است که از موسسه های آموزشی کانادا فارغ التحصیل شده اند.

از 6 می 2021 اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) شروع به پذیرش تقاضاها به شرح زیر خواهد کرد:

  • 20,000 تقاضا برای نیروی کار موقت در حوزه درمان و سلامت
  • 30,000 تقاضا برای نیروی کار موقت در سایر مشاغل ضروری تعیین شده
  • 40,000 تقاضا برای دانشجویان بین المللی که از یک موسسه آموزشی کانادایی فارغ التحصیل شده اند

این برنامه ها تا 5 نوامبر 2021 و یا تا زمانی که ظرفیت آنها تکمیل شود باز خواهند بود. این سیاستهای عمومی جدید برای 40 موقعیت شغلی حوزه درمان و سلامت و 95 موقعیت شغلی ضروری دیگر در سایر حوزه ها مانند پرستاری در منزل و تولید و توزیع مواد غذایی به کار میروند.

نیروی کار برای اینکه واجد شرایط لازم این برنامه های جدید باشند باید حداقل یک سال سابقه کار در کانادا در حوزه درمان و سلامت یا سایر مشاغل ضروری تأیید شده داشته باشند. دانشجویان بین المللی باید از یک برنامه آموزش عالی واجد شرایط در کانادا ظرف 4 سال گذشته فارغ التحصیل شده باشند، افرادی که قبل از ژانویه 2017 فارغ التحصیل شده باشند واجد شرایط این برنامه ها نیستند.

فارغ التحصیلان و نیروی کار باید کاملاً مسلط به یکی از زبانهای رسمی کانادا باشند، شرایط عمومی پذیرش را داشته باشند و در زمان ارائه تقاضای خود برای تعیین صلاحیت اخذ اقامت دائم باید در کانادا حضور داشته، مجاز به کار کردن و یا در حال کار در کانادا باشند. این افراد همچنین باید در یکی از استانهای کانادا غیر از استان کبک سکونت داشته باشند.

طبق اظهارات مندیسینو در یکی از رسانه ها: «این سیاستهای جدید به افراد دارای اقامت موقت کمک میکنند برای آینده خود در کانادا برنامه ریزی کنند، این افراد نقش مهمی در احیای اقتصادی ما ایفا میکنند و به ساخت شرایط مطلوب و به ما در ساخت جامعه ای بهتر کمک خواهند کرد». پیام ما به این گروه افراد این است که: «شاید موقعیت اکنون شما موقتی باشد، اما تلاشهای شما دائمی خواهد بود و ما میخواهیم که شما در این کشور بمانید». 

تداوم شرایط در سالهای پیش رو

وزیر مهاجرت ضمن اعلام اهداف کانادا در پذیرش مهاجر (highest immigration targets) که در تاریخ این کشور بالاترین سطح به شمار میروند، در سخنان خود از تسهیل شرایط مهاجرت برای افراد دارای اقامت موقت از پاییز گذشته تا به حال خبر داد (hinting at the idea). مندیسینو همچنین اظهار داشت این حرکت برای جبران کاهش سطح مهاجرت در سال قبل ضروری است. کانادا در سال 2020 به تعداد کافی مهاجر نپذیرفته است و در نتیجه رشد جمعیت کشور به سطوح زمان جنگ جهانی اول (WWI levels) رسیده است.

کانادا در نظر دارد طی سه سال آینده حدود 2/1 میلیون مهاجر جدید را بپذیرد. انتظار میرود حدود 401,000 نفر در سال 2021 اقامت دائم کانادا را دریافت کنند، با وجود اینکه محدودیتهای سفر ناشی از کروناویروس هنوز به قوت خود باقی هستند (coronavirus-related travel restrictions) و مانع مهاجرت بسیاری از افراد به کانادا میشوند.

سیستم مهاجرت کانادا درصدد تسهیل شرایط تغییر اقامت موقت به اقامت دائم برای افرادی است که در حال حاضر در این کشور ساکن هستند. بیش از 100 برنامه متفاوت مهاجرت کلاس اقتصادی کانادا میتوانند امتیازهای بیشتری به افراد دارای سابقه کار در کانادا اعطا کنند یا اینکه شرایط انتقال موقعیت موقت به دائمی را تسهیل کنند. تحقیقات اداره آمار کانادا نشان میدهد که سابقه کار پیش از ورود به کانادا به پیوستن به بازار کار این کشور کمک میکند. به علاوه تسهیل روند تغییر اقامت موقت به دائمی به کانادا در توزیع مهاجران در سرتاسر کانادا کمک میکند. این رویکرد به شهرها و جوامع کوچکتر کمک میکند تا نیروی کار خارجی موقت و دانشجویان بین المللی را در آنجا سکونت داشته اند را به صورت دائمی حفظ کنند.

قرعه کشی های اکسپرس انتری با رویکرد ویژه به کاندیدهای داخلی

یکی از روشهایی که کانادا برای دست یافتن به اهداف خود در سال 2021 بر روی آن حساب ویژه ای باز کرده است، دعوت از تعداد زیادی از کاندیدهای مهاجرت برای ارائه تقاضای اقامت دائم است که در دوران پاندمی کروناویروس در کانادا حضور داشتند. از ابتدای سال جاری تقریباً هر دو هفته کانادا قرعه کشی های اکسپرس انتری (Express Entry draws) را برگزار کرده است، در این قرعه کشی ها تنها کاندیدهایی مورد هدف قرار گرفته اند که واجد شرایط لازم برنامه سابقه کار در کانادا یا CEC (Canadian Experience Class) باشند یا افرادی که سابقاً از طریق یکی از برنامه های منتخب استانی یا PNP (Provincial Nominee Program) معرفی شده باشند. اکسپرس انتری راهکار اصلی کانادا برای پذیرش مهاجران کلاس اقتصادی است که بیش از یک چهارم پذیرفته شدگان جدید سالانه کانادا را به خود اختصاص میدهند.

در 13 فوریه سال جاری کانادا از تمامی کاندیدهای واجد شرایط برنامه CEC در سیستم اکسپرس انتری دعوت به عمل آورد (Canada invited every CEC-eligible candidate) که در مجموع 27,332 متقاضی بودند. از آغاز برنامه اکسپرس انتری در ژانویه 2015 تا به حال میتوان گفت که این بزرگترین و بی سابقه ترین قرعه کشی اکسپرس انتری در کانادا بوده است. تا پیش از این قرعه کشی، بیشترین تعداد متقاضی که از سوی IRCC در یک قرعه کشی اکسپرس انتری دعوت شده، 5,000 نفر بود. اداره مهاجرت اعلام کرد که این قرعه کشی در راستای اقدامات این اداره برای کمک به متقاضیان مهاجرت انجام شده است که برای اقامت در کانادا در این کشور کار میکنند. در حدود 90 درصد از کاندیدهای CEC هم اکنون در کانادا حضور دارند، به عبارت دیگر این افراد تحت تأثیر محدودیتهای سفر قرار ندارند و در مقایسه با متقاضیان خارج از کانادا ممکن است مشکلات مربوط به دریافت مدارک را نداشته باشند.

سایر راهکارهای کانادا در دستیابی به هدف خود در پذیرش 401,000 مهاجر جدید

کانادا همچنین بر روی سایر برنامه های کلاس اقتصادی حساب کرده تا وضعیت اقامت موقت افراد حاضر در کانادا را طی سال جاری به اقامت دائم تغییر دهد و به هدف خود در پذیرش 401,000 مهاجر دست یابد. علاوه بر سیستم اکسپرس انتری و PNP، برنامه هایی همچون سیستم پایلوت مهاجرت آتلانتیک (Atlantic Immigration Pilot) و سایر برنامه های فدرال به تعداد بیشتری از افراد اجازه میدهد تا طی سال جاری اقامت دائم کانادا را به دست آورند.

اداره IRCC و استان کبک تا به حال موضع خود را نشان داده اند که مخالف ایجاد روشهای جدید برای کمک به افراد حاضر در کانادا و تغییر موقعیت اقامت موقت این افراد به اقامت دائمی پس از دوران پاندمی نیستند. این به اصطلاح «فرشتگان نگهبان» که جایگاه ویژه ای در قلب و ذهن بسیاری از کانادایی ها طی سال گذشته به دست آورند. این متقاضیان پناهندگی بودند که در خط مقدم سیستم درمان و سلامت کانادا کار کردند و به مبارزه با پاندمی کروناویروس کمک کردند. از ابتدای دسامبر 2020 (Beginning in December 2020,) هم اداره IRCC و هم استان کبک شروع به پذیرش متقاضیان اقامت دائم این افراد کردند تا از تلاشها و مجاهدتهای ایشان در دوران پاندمی ویروس کرونا در کانادا قدرانی شود.

برنامه مهاجرت کلاس خانواده (Family class immigration) نیز یکی دیگر از اقدامات کانادا در دست یافتن به هدف خود در پذیرش 401,000 مهاجر است. مهاجران کلاس خانواده معاف از محدودیتهای سفر به کانادا هستند و میتوانند با تکمیل مراحل اقامت دائم خود به این کشور وارد شوند. این افراد در مجموع بیش از یک چهارم از پذیرفته شدگان جدید را تشکیل میدهند که کانادا تحت برنامه سطوح مهاجرتی خود درصدد دستیابی به آن است.

چرا سطوح بالای مهاجرت عامل اصلی احیای اقتصادی در کانادا است

مدتها قبل از شیوع ویروس کرونا، کانادا از مهاجرت برای جبران اثرات چالشهای جمعیتی خود ناشی از جمعیت سالخورده و نرخ پایین باروری استفاده میکرد.

از سال 1971 تا به حال نرخ باروری کانادا پایین تر از نرخ 1/2 فرزند به ازای هر زن بوده است. این دوره از سطح پایین باروری پس از دوره انفجار جمعیت بعد از جنگ جهانی دوم شروع شده است، در آن زمان بین سالهای 1946 تا 1965 نرخ تولد بیش از 3 فرزند به ازای هر زن بود.

9 میلیون کودک متولد شده در آن دوران در دهه کنونی به سن بازنشستگی رسیده اند. کانادا در صورتی که نیروی کار جدید را در موقعیتهای شغلی خالی بازار کار قرار ندهد، قادر به حفظ اقتصاد رقابتی خود نخواهد بود. به علاوه نسل جوان باید فشارهای کاری را در کنار مراقبت از نسل پیرتر متحمل شوند، در حالی که نسل پیرتر نیز ممکن است گاهاً مراقبتهای کافی و مورد نیاز خود را دریافت نکنند.

بدین ترتیب کانادا درصدد افزایش سطح پذیرش مهاجر برای پشتیبانی از جمعیت و رشد نیروی کار مورد نیاز برای حفظ سطح بالای استانداردهای زندگی این کشور است.

اگرچه برای نتیجه گیری هنوز زود است، اما کانادا در حال حاضر اقدامات مناسبی برای دستیابی به هدف خود در پذیرش 401,000 مهاجر جدید طی سال جاری انجام داده است، بخش عمده ای از این موفقیت ناشی از تسهیل فرایند تغییر اقامت موقت به اقامت دائم افراد حاضر در کانادا است. آمار اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) نشان میدهد این کشور طی 2 ماه نخست 2021 حدود 50,000 مجوز اقامت دائم جدید اعطا کرده است.


به خدمات اخذ اقامت دائم کانادا نیاز دارید؟

بیشتر بخوانید:
اهداف پذیرش 401,000 مهاجر جدید، کانادا رکورد میزند!
چارچوب زمانی جدید پردازش پرونده های مهاجرت کانادا
سیستم مهاجرت کانادا: حفظ تعادل بین چالشها و فرصتها

دیدگاهتان را بنویسید